måndag 6 maj 2024

Vajert och vöndalöst - min nya bok är här!


Min nya bok är här! 




Mitt 50- och 60-tal i Blackberg och Hästberg.

Prolog

" En ko råmar över ängen och en bil dammar förbi nere på landsvägen. Några sniglar glittrar i sitt första slem. På den svischande kosvansen sitter sju flugor och åker med en stund, nej nu flög två av dem.

Alltid när det finns en sommar så finns det en öppen plats som är grön och när den tar slut så finns det ett hus som kan vara rött med en knut som är målad vit. Mot den knuten står mörkgröna brännässlor bra. Ofta när det går en liten pilt förbi den knuten kan han titta bort mot nässlorna och tänka på ingenting.

Ett ögonblick tittar pilten och brännässlorna på varann. Men sedan glömmer de att det gör ont att växa. För det finns redan annat. Två flugor gör en flykt baklänges i uppvindarna med fem flugor efter sig. Och himlen är tusenårigt blå."

Så börjar boken ”Vajert och vöndalöst” där jag berättar om min uppväxt, mina femton första år. Hela 50- talet och halva 60-talet.  Den första delen av boken utspelar sig i byn Hästberg utanför Leksand i Dalarna, där jag tillbringade somrarna. Andra delen handlar om Blackeberg, förorten utanför Stockholm där jag växte upp. Tillsammans 400 sidor, omväxlande prosa och lyrik.

” Det är efterkrigstid och folkhemsbygge,
gatumusikanter och Beatles.
Det är tunnelbana och skrammelbuss,
badminton och boxning, bad i Kanaan och bad i Styrsjön.
Det är Fantomen och Himlaspelet. Dagbok och dikter.
Det är skoj och skratt, sorg och tysthet.
Långsamt skrivs livet fram ur mina egna minnen och
andras berättelser, i prosa och poesi.”

Författaren och poeten Gunnar Harding har läst boken och skriver:

”Tack Göran för din fina bok. Jag beundrar detaljskärpan i dina minnen, inte bara från Leksand utan också från uppväxtens Blackeberg, väl igenkännbara för en gammal Brommabo. Den uppväckte många minnen också för mig och det var en glädje att läsa den,
intygar Gunnar”

Vajert och vöndalöst finns i ett begränsat antal och säljs till vänner och bekanta. Pris 225 kr. Porto tillkommer, 69 kr för en bok.

Jag har även några ex kvar av
Kärleken tar för lång tid, min diktsamling från 2009.
Pris 150 kr. Porto 69 kr tillkommer.

Just nu får du båda böckerna till det mycket förmånliga priset 299 kr.
(Ordinarie pris 375 kr) 
Porto tillkommer, 69 kr för båda.

Erbjudandet gäller året ut eller så länge lagret räcker. Först till kvarn ...

Maila din beställning till goran.petterssonrodholm@gmail.com 
Ange vilka böcker du vill ha och dina kontaktuppgifter. Betalningen skickar du till det swish-nummer du får av mig när jag bekräftar beställningen. Så snart jag fått din betalning skickar jag boken/böckerna till den adress du angett.
Välkommen med din beställning!

Göran








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar