tisdag 14 augusti 2018

42



Som meningen med livet i Liftarens guide till galaxen.


1
Blixten slår ner var femte sekund.
Det tar sex sekunder att skriva sitt liv.
Pennan hela tiden en bit från pappret.

2
Genom kudden stod min barndom grön.

3
Händerna uppklistrade bakom ryggen.
Tungan bakbunden bakom tänderna.
Telefonen vrålade genom lägenheten.

4
Blackeberg föddes mellan tallarnas stammar.

5
Jag hade aldrig polotröja
som alla andra.
Men himmelen hade stjärnor.

6
Från torget vred sig
den gula Grundtvigsgatan.

7
The Beatles knackade på hos mig
och jag var inte längre krossad.

8
Lite kleinblått. Lite rostigpumpgrönt.

9
Allt är ynnesten, röda lockar och mjölk.
Man håller fram. Häller upp. Håller ut.

10
Villkors vän. 
En sol som går iväg.
Och lämnar blicken kvar.

11
Dragningskraften till jorden
går genom människor.

12
Ty så älskade Gud världen
att hon utgav sin enda dotter.

13
Elefantens hud är tjock som vänskap.

14
Tycker att ögonen
inte har så mycket med det att göra.
Det är med magen man gråter.

15
Folk som har gått bort har stannat kvar.
Deras telefonnummer ringer upp minnena.

16
Ljudlösa kattor. De låter mig vila på gröna ängar.

17
Tranströmer spelade med vänster hand
och i mörkret landade fåglar.

18
Som Ebbas fik i Helsingborg.

19
I spegeln satt en ros och åt middag 
vid tända ljus.

20
Wilma Rudolph. Carolina Klüft. 
Jelena Isinbajeva.

21
Louise Penny. Majken Johansson. 
Wislawa Szymborska.

22
Michelle Bachelet. Tsai Ing-wen. 
Wangari Maathai.

23
Händerna är lugna av sol.

24
Kaninen äskade tystnad.
Ur en Labero drog den fram en hatt.
Publiken applåderade artigt.

25
Människans meste marodör.
Inte vapnet. Inte myggan. Sockret.

26
På macken körde han in
sin bil med två hästar under huven
och tankade med doftande klöver.

27
Lägerelden. Blev teven. Som blev mobilen.
Öppen eld i allas hand.

28
Flugan älskar den vansinniga spindeln på golvet
och dödsstörtar mot taket.

29
I drömmar drömmer jag alltid att 
jag ska vara nånstans som jag inte vet.

30
I världen under alla världar.
En råtta med lång svans sitter på tronen
och en människa springer över golvet.

31
Det går inte att föreställa sig en värld
utan konjunktioner.

32
På Varbergs torg
precis vid Pechlins platta
står Långås jordgubbar.

33
Läppstift och motstånd.
Man röstar inte fram diktatur 
om man är vid sunda väskor.

34
Det finns många invandrare här i landet.
Alla som inte är samer.

35
Defoe debuterade vid typ 60.

36
Hierarkin är en oöverträffad uppfinning
för att slicka uppåt och sparka neråt.

37
Den globala uppvärmningen 
syns inte från Trump Tower.

38
Från rymdforskningen meddelas upphetsat 
att de hittat fyra nya planeter.
Gullviva, Mandelblom, Kattfot och Blå viol.

39
Big Bang. Alltings BB.
Undrar vem barnmorskan var.

40
Himla jord!
Ingen dörr.
Ingen dör.

41
En speciell sång av längtan så här års
är koltrastens snabba sorg.

42
Jag öppnas bara inåt.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar