fredag 28 februari 2020

18 Mala Strana


Jag regnar under Prags kastanjer.
Dikt 18 (18).

Mala Strana                                                               

hett i dag
bänken här i
skuggan passar

till höger där borta Zoubeks skulpturer
snett bakom är Strahov och
Hradcany på toppen av stan

mitt framför mig Roma
hotellet med den simmande hajen
med Kampa bakom

och bortanför Moldaus vatten
gränderna i Stare Mesto
och Josefov i norr

till vänster Karluv most och
vapenlarmet jag fortfarande
här därifrån

Praha betyder tröskel
ett bra namn tycker jag
en tröskel ser åt båda hållen

höger hand har hållit här
med lust omkring pennan
och vänsterhanden jobbat på att läkas

Prag du har alldeles egna
skalbaggar i språket
som stjärnor på nyspolad is

jag grubblar mig evig
på den solblanka gåtan
på tröskeln som snubblar på mig

lutar mig
bakåt på bänken
och sjunger för fåglarna

dobre vlasim u pokralni
zevrem

ya ma sira e lo strani je strani
melodía

edlech dima a vost darmo
jelen

o narodje
a mi novy y novy poezía


- - - - - - - - - -

Fotnot:
Vilket språk det är där i slutet kan jag inte så noga säga, mer än att det är sådan sång som fåglarna nog förstår, när man lutar sig bakåt på en bänk och solen flödar i Petrinparken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar