lördag 28 oktober 2023

Drömlåt

 
Jag fick en strof av en låt när jag drömde. "Till alla dom som korsat Atlanten" nynnade jag. Taube alltså, jag brukade drömma Taube. Fortsatte några strofer, nej inte är det väl Taube? Jag blandade ihop med "nästan i kanten av den blåa Atlanten".

Det är ju från Samborombon och det där.

Och till all dom som korsat Atlanten, det är ju GES.

Lätt att blanda ihop, säger jag till mig själv i drömmen. Efter Samborombon kommer ju det där med Rio de la Plata och Pampas och att han kom ridande en afton i april. Eller var det inte sommaren 1994? När det var så hett? För han ville dansa tango, sjunger jag i sömnen.

Och fortsätter sången:

Lagspel, fiol och mandolin
hördes från krogen och i salen steg jag in
Där på scenen med en fotboll
och en mik vid sin barn
satt den bedårande killen Anders Glenmark,
Strömstedt och Orup i sin hatt
slog an gitarrerna och sjöng om någon skatt
Dom bjöd upp och Evert Taube han sa
"Si, gracias, ni tre, vamos gräva guld över havet!"

Sen skulle jag ta nästa vers, men det gick inte, för då vaknade jag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar