onsdag 4 oktober 2023

Doften av kastanjegräs

 
Vi satt på Mignon. Det var kanelbullens dag och vi festade båda på en dylik. I alla fall jag. De har nog Varbergs godaste kanelbullar här.

Vi talade om tröst och insikt och jag sa att man kan få det av texten i en låt. Jag tänkte på en av Tomas Andersson Wijs låtar. När han sjunger nåt om att en sak har världen fått mig att inse, den är inte ute efter mig. Eller hur textraden lyder. Från låten Tommy och hans mamma, trodde jag.

Maria googlade upp den. Oc där var den, textraden! Så här går den.

" Och en sak har jag lärt mig
livet är inte ute efter mig
Och en sak har jag fattat äntligen
livet vill mig inget ont "

Precis. Så var det. Fin text. Över huvud taget är hela låten en höjdare, sa jag. Tänk på den första raden "Doften av kastanjegräs ...".

Och Maria scrollade till början. Och läste:
" Den här doften av kastanj och gräs ... "

Va? Var det så den gick? Att det typ inte ens finns nåt som heter kastanjegräs? Jag skruvade på mig i soffan på Mignon. Men jag har alltid sjungit den så för mig själv ...

Då sa Maria att det har hon också gjort.

Man ska inte tro allt man läser på nätet, kanske vi sa också.

Och kände båda doften av kastanjegräs.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar