tisdag 29 december 2020

Piazza Navona

med tanke till Tomas Tranströmer


så menade signora Sabatini
man jobbar så mycket
och är ledig så lite
och när man är ledig så vill man
sitta och titta på folk

herr Tanaka nickade
såg på hennes välvda läppar
och nickade
men nu är här tomt på piazzan
inte sant?

när hon suckade
kastade han fram sitt förslag
och nu sitter de på motsatta sidor
om semesterns piazza
och tittar på varann


__________


Jag var lite fundersam när jag ville ha med den här i min samling "Kärleken tar för lång tid", eftersom den bygger på Tranströmerdikten "Romerska bågar".

Så jag tog mod till mig och mailade Tomas och frågade om han hade något emot att jag tog med den i min samling.

Hans hustru Marianne skickade ett svar till mig . "Tomas hälsar att det går bra". Så då gjorde jag det.

Det här var 2009. Två år därefter fick Tomas Tranströmer nobelpriset i litteratur.

Då reagerade jag så här:
https://goranspenna.blogspot.com/2011/10/blog-post_06.html




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar