onsdag 31 augusti 2022

Humor del 3 - lite hur och några vad



Och varför skrattar man? Två aspekter på detta är väl:
1. Tekniken, hur är skämtet konstruerat?
2. Ämnesvalet, vad skämtar man om?

1. Hur

Skämtet måste vara konstruerat på ett speciellt sätt för att funka. Några exempel:

dubbelmeningar
Man utnyttjar förhållandet att ett uttryck har dubbla betydelser eller används på två olika sätt:
- Är JAS ett säkert plan?
- Ja, det kan du slå dig i backen på!

ordlekar
- Jag har varit glömsk så länge jag kan minnas.

överdrifter
- Vart ska din son ta vägen när han är färdig med sina studier?
- Till ålderdomshemmet, förmodligen.

underdrifter
- Sitt still, mina unga vänner, sa Ture Sventon (i Åke Holmberg, T Sventon Privatdetektiv) när han satt  
över molnen på den flygande mattan tillsammans med barnen Björn och Kristina. Man kan så lätt slå sig om man ramlar av. Man kan stuka tummen om inte annat.

satir
Förskolepersonal och barn runt ett tomt bord.
- Se så fint, barn. I stället för lunch får vi glädja oss åt det jättefina kommunala bokslutet!

situationskomik
- Har du sett en sån hemsk person, den där kvinnan som sitter till vänster om värden?
- Det är min syster.
- (hämtar sig snabbt) Sa jag ”vänster”? Jag menade henne till höger, förstås.
- Det är min fru.

2. Vad

Vilka av hur:en ovan som får dig att kikna och slå dig för knäna är ju högst individuellt. Precis som ämnet, vad man skämtar om.

sprit
- Säg, kan konstapeln säga mig var jag är?
- I hörnet av Ringvägen och Götgatan.
- Inga detaljer. Vilken stad?

sex
Bilisten till bonden.
- Alldeles nyss körde jag över er tupp. Naturligtvis vill jag ersätta den.
- Jaha, det ska väl gå bra. Hönorna är där borta.

På skalan högt-lågt finns i ena ändan dratta på ändan och sånt.
En allmän regel är att ju mer konkret, desto roligare. Men som sagt, individuellt hur det funkar.

Och i andra ändan av skalan den eleganta kvickheten.
En vandringshistoria är om Churchill och Lady Astor som en gång satt bredvid varandra på en middagsbjudning. Ingen av dem överdrivet förtjust i den andre. Lady Astor vände sig då till honom.
- Mr Churchill, om jag vore gift med er, skulle jag lägga gift i ert kaffe!
- Madame, om jag vore gift med er, skulle jag dricka kaffet!

udden riktad nedåt
Den här formen av humor är egentligen bara rått maktmissbruk och förtryck. De grövsta exemplen är väl de otaliga osmakligheterna från den där bortskämde miljonärssonen som under fyra år misslyckades med att uppträda som en president. Eller anständig människa. Jag glömmer ju aldrig när han i talarstolen på ett msssmöte härmade en journalist med funktionsnedsättning för att få publiken att hånflabba.
Den absoluta motpolen till detta är Sveriges i mitt tycke bästa komiker Johan Glans. Det han skämtar om är alltid hans egna tillkortakommanden. Han har udden riktad mot sig själv.

udden riktad uppåt
Att skämtaren har så stor respekt för sina medmänniskor att hon eller han skämtar om folk som sitter vid makten och inte folk som redan ligger ner.

Det finns ju bra humor, som förenar det mesta av det vi pratat om ovan: ordlekar + satir + dubbelmeningar + underdrifter + elegant kvickhet + att ha udden riktad uppåt mot makthavarna.
Jag tänker på en monolog som har allt det. Den dök upp i en revy som hette ”Under dubbelgöken”, en lunchrevy som bara varade en timme under lunchen. Premiären var den 17 oktober 1979 på Berns i Stockholm. Det slumpade sig att jag den här tiden jobbade alldeles i närheten och jag och en kollega skaffade biljetter till föreställningen och bänkade oss på Berns under en lunch.

Och fick se och höra den live! Monologen ”Om sannolikhet”. Exekverad av Tage Danielsson.

Jag säger bara det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar