tisdag 17 juni 2014

Apollinaire

Jag såg namnet Apollinaire någonstans, var minns jag inte. 

Men det slog mig då, det var ju han som skrev den där dikten jag läste för länge sedan! Den franska titeln framför allt, även om jag måste erkänna att det var den svenska översättningen jag läste. Den franska och svenska versionen stod sida vid sida. Un homme et un femme absolument blancs hette den. Fascinerande. Fråga mig inte varför. En av de saker som är fascinerande med fascinationer är att man inte kan förklara.

Google upp. Vem var du, Apollinaire? Ja, han hette inte ens Apollinaire. Föddes i Rom 1880 som Wilhelm Apollinaris de Kostrowitzky, son till polska adelsdamen Angelica Kostrowicka, fadern okänd. Talade flera språk och utbildades delvis i Monaco. Emigrerade till Frankrike och tog sig namnet Guillaume Apollinaire, som ju var hans eget namn fast på franska.

Namnet en liten fransk uttalsskola i sig. Betoningen i slutet i båda namnen och slut-e stumt. I förnamnet uttalas G som G, Uet stumt, LL som J, AU som Å. I efternamnet AI som Ä. Jag fascineras av uttalsdigra namn.

I Paris blev han en av de tongivande i konstnärskvarteren i Montparnasse, tillsammans med t ex Pablo Picasso, Gertrude Stein, André Breton och Marc Chagall m fl. Apollinaire intresserade sig för alla riktningar som bröt mot gängse traditioner. Kubismen. Modernismen. Futurismen. Hans Caligrammes blev han berömd för. Se bilden. Dikt och bild i ett.

Hans diktsamling Alcool från 1913 kom på 17e plats på tidningen Le Mondes lista 1999 över århundradets 100 främsta böcker.

En kul skröna, men antagligen sann, som Google med stolthet relaterar, är att Apollinaire och polaren Picasso båda arresterades och anklagades för att ha stulit Mona Lisa, men friades senare.

Och så den där dikten jag mindes. Jag kallade fram Google igen och hittade den. Och satt där med lång näsa. Det var ju inte alls Apollinaire som skrev den! Det var André Breton! Det var så det var! En Montparnasseskald visserligen, men fel snubbe. Hur är det ställt med minnet egentligen? Och jag som googlat fram en massa om Guillaume Apollinaire, helt i onödan.

Fast då hade jag ju inte fått veta att han knyckte Mona Lisa. Fast han blev frikänd och rentvådd. Fast inte ensam, Pablo Picasso var med när han gjorde det.

Eller hur det var. 

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar