söndag 1 juni 2014

Sången om juni

- Men Evert, det kan jag väl få? Bara en liten stund?

- Du har redan lånat den förut en gång. Det minns jag så väl.
- Ja, för ett år sedan, ja. Men jag behöver göra det en gång till. Det passar så bra nu. Bara en stund. Så länge blogginlägget räcker.

- Låt gå, men jag måste få tillbaka den direkt sedan!
- Visst. Det lovar jag!

- Och på ett villkor!
- Jaha, vad då?

- Att du skriver något om Argentina! Argentina måste du skriva om.
- Argentina? Jaha. Ja, det lovar jag väl att göra då. Tack, Evert! Och hoppas du gungar i takt med musiken på molnet däruppe!

OK. Först alltså Evert Taubs Maj på Malö. Så här går den.

Maj på Malö, vackra Maj,
dig vill alla böljor smeka
när du kommer i din eka
och förtöjer den på svaj.

Hoppar i land
smidig och grann
smidig och brun
med små små fjun.
På ejderdun
vilar du i mina drömmar,
flickan från Malö strömmar

Och här är min Sången om juni. Som jag tycker passar så bra att sjunga in sommarens första månad med. På samma melodi som Maj på Malö.

Juni är väl mer än maj
månaden som du blir brun i.
Solen går så bra till juni,
som vanljsås till en paj.

Blommor i fång,
resa en stång,
gräslök och sill
med något till.
Och om du vill
ser du den där bort i gläntan,
sommarens hela förväntan.

Varsågod, Evert, och tack för lånet!

Nu återstår det bara att infria det andra löftet jag gav. Det där om Argentina. Men det  får bli en annan sång. En annan gång.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar