torsdag 23 april 2015

Tack, Anna och Marc!


Nu måste jag också sätta på pränt
någonting väldigt ROLIGT som hänt.

Hur besöket hos Marc och Anna va´
way over there in Canada.

Sept heures à travers la mer.
Elva dagar i mars var jag där.

Ni bodde så ljust på våning 7
with a splendid Ottawa view.

At nights our sleep was sound and calm
unless there was a fire alarm.

Med minus 15 var jag inte så van.
I dubbla långkallingar gjorde jag stan.

Churchill has lived at Chateau Laurier
så där slank jag in och pimplade té.

I Kanadas House of Commons satt
undertecknad och såg på debatt.

Medan Anna finansierade plan
lufsade jag nyfiket runt i stan.

And we would a little later meet
at Tim Horton at Slater Street.

Canada, c´est si grand y merveilleux
men ruggigt vad det var mycket snö.

Husen hade utomhustrappor eftersom
annars kommer man aldrig in i dom.

Walking along the frozen Canadian water
with Anna, my fantastic Canadian daughter.

Och i mössa, vantar och vinterstass
åt vi vårens första glass.

Sen i Marcs hemstad Montreal
åt vi ett minnesvärt middagsmål.

Att kocken fick fria händer blev bara bra
när Anna fyllde år på Le chien fumant.

Jag kom till ställen dit turister aldrig gick.
Vous êtes des guides très magnifique!

Et un événement exceptionel:
jag har sett en match i NHL!

En stämning och familjefest som få.
Faster och mormor kom med matchtröja på.

It was such fun, so it was just the same
that New York Rangers won the game.

Stadion koka´: ”Go, Senators, go!”
I varje paus var det världens show.

Kanoner sköt t-shirts ut bland publiken
med volymknappen i botten på rockmusiken.

Och mest fotograferad därinne
var Erik Karlsson på sin pinne.

Dessa elva dagar blir
pour moi beaucoup souvenirs.

Anna y Marc, mes chère amies!
I´m so grateful! Tack! Merci!

We mixed English med svenska y francais
å de va väl inge mer me de.

Fast folk tittade förstås
lite konstigt på oss.

Yet of course I did detect
Annas nästa språkprojekt.

So I guess it´s hard to avoid:
nächstes Mal wir sprechen Deutsch!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar