lördag 16 april 2016

Lite om Räddningskåren


Jag tittar i en bok om Skandias historia. Där kan säkert stå något om när Skandia köpte Thule, vilket år det var är ju allt jag vill veta. Lite i efterdyningarna till mitt jobb med Alectas historia. Båda bolagen var ju såta konkurrenter till oss.

Samma år som Svea och Skåne slogs samman med Skandia, 1960, förvärvade Thule bolaget Svensk Räddningstjänst, som tillhandahöll bärgningsservice, ambulanstransporter med mera. Tjänsterna kallades räddningsförsäkring och skulle fungera som ett komplement till Thules bilförsäkring.

Så långt kommen är det något alldeles privat i mig som börjar röras upp. Någonting. Men jag fortsätter att läsa.

När Thule året därpå köpte upp de två övriga räddningsbolagen i Sverige, Räddningskåren och Falcks Räddningskår, började även konkurrerande försäkringsbolag att erbjuda räddningstjänster.

Räddningskåren! Det är första gången jag ser det i tryck så här! Och jag minns pappa. Som jag vill minnas honom jobbade han på Räddningskåren. Som säljare förstås. Han hade ju ett munläder som ingen annan. Och Räddningskåren var hans gyllene tid. Hade en ståtlig uniform också. Jag tyckte han såg stilig ut i den. Efter Räddningskåren blev det down-hill för honom, är jag nog rädd. Fick andra jobb och lite påhugg, men nothing like Räddningskåren.

Det var ju därför han flyttade från oss. För att få jobb. Till Göteborg var det. Fast det egentligen var skilsmässa, som jag fick reda på så där långt efteråt. Det var fr o m 1958 som det bara var mammas underskrift på terminsintyg och betyg. Så 1958 måste han ha stuckit.

Neeej, det är ju det där med minnet med utflykten till Kaananbadet, hela familjen, och när jag snubblade tillbaka över sanden med glass-strutarna i händerna till de andra, och Hylands röst ur högtalarna på stranden ”… och Schäfer … på låret … stannar upp ... och där en långboll ….” VM i fotboll i Sverige. Måtte vara semifinalen mot Västtyskland. Så pappa kunde ha stuckit först 1959.

När gick Räddningskåren omkull? Jag trodde det var alldeles innan där. För under Räddningskårtiden var allt bra. Läser vidare.  

Thule köpte tydligen Räddningskåren 1961 enligt boken. Och 1963 köpte Skandia upp Thule. Och Räddningskåren följde med i boet. För Skandia fick uppenbarligen brått att lägga ner Räddningskåren. Det skedde i juni 1963.

Jag får inte ihop exakt i vilken ordning de olika sakerna händer. Ser bara cigarettetuiet med Räddningskåren på tillsammans med pappas namn, det där etuiet som han snabbt slängde upp mot en kund, erbjöd en cigg, med en säljarnonchalant elegans. Jag fick den i arv efter honom, det där etuiet. Vet inte om jag har det kvar, kanske kastade det. Det luktade nog lite.

Men den var vacker. Såg lite ut som silver. Man kan vinna silver, inte bara förlora guld. Brassarnas segerdefilering på planen med Sveriges flagga mellan sig. Den var svårglömd. Och vacker.

.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar