lördag 17 juni 2017

Den gamle sjömannen, del 2


Just det. Jag gick alltså ut på Spotify. Kollade upp gamla godingar från 50- och 60-talet. Bland annat Tommy Steeles poplåtar. Han var några år i slutet av 50-talet en utmanare till själve Elvis Presley, i Europa åtminstone. Och i låten ”Water, water” kan man höra Tommy Steele sjunga:

Well, it´s water, water, everywhere
And not a drop to drink
So tell me now
Oh, what else can a poor fellow do
But sit right down and think

Think about some tea
Even if I wanted to be
A tee-totaller
It´s only the salty sea
Between the drink and me

It´s just like water, water, everywhere
And not a drop to drink
So tell me now
Oh, what else can a poor fellow do
But sit right down, on the deck, and think

Just det! Det var förstås den låten från 1957 som jag hört och som pinglade till i mig
när jag läste Coleridges ”The rime of the ancient mariner”! Tommy Steele  - eller någon av hans två medförfattare Lionel Bart och Michael Pratt - måste alltså ha läst denna gamla dikt från 1798. Och sångjaget är också en sjöman, sitter på däck och funderar kring havet.

Så roligt att göra denna upptäckt! Och Tommy Steele, förresten, låter det inte lite taget? Ett artistnamn? Ja, det var det. Han föddes som Thomas William Hicks. Det där med stålet kom från morfar som hette Stil-Hicks. Var skandinav enligt google (norrman, låter det som).

Elvis Presley sägs aldrig ha satt sin fot i England, men enligt samma google var Elvis i London en dag 1958, då han var tillsammans med Tommy Steele som ville visa honom staden. Skulle ha varit roligt att se det. Den tidens två rockkungar gluttande på Buckingham Palace som värsta turisterna. Undrar vad de drack? A nice cup of tea?
Det är i alla fall det han sitter och längtar efter i den här låten. "Think about som tea". Vatten, vatten överallt men inte en droppe går att dricka.

Jag kom senare på att Tommy Steele inte är ensam. Även Iron Maiden gjorde en låt på det här temat. Den hette t o m ”Rime of the ancient mariner” och finns med på deras album Powerslave från 1984. Men den låten har jag aldrig lyssnat på. Iron Maiden är ett hårdrockband. Inte riktigt min tekopp. 


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar