söndag 31 oktober 2021

3 - Jag regnar under Prags kastanjer


På påskafton 2015 föll jah med huvudet före i en trappa och gipset kring vänsterhanden togs bort först några veckor före en Pragresa, som var bokad i början av juni. Funderade ett tag om jag skulle ställa in resan, vilket jag inte gjorde. Vänsterhanden visserligen ännu som ett vedträ men jag var ju högerhänt och revbenen helt läkta.

Resan var en skrivresa. Som författarlya hade jag ett rum på hotellet med den simmande hajen. Jag g ick runt i Prag och skrev om staden i 18 dikter.

Det här var den första av dem.

PETRIN

kastanjerna blommar inte nu
glömde bort
att det inte var maj

vänster hand är trasig
men högerhanden frisk
och juni är här med sol

här störtar sig
naturen grön och lång
nerför runda kullar

tjeckiska sånger
blommor vita
som snö och is

Vlach, Vanek och Hrbathy
Bubla, Stastny och Pryl
Cerny, Jirik och Golonka

fast i grönskan här
ser jag bara Jan Neruda
och Karel Hynek Macha

Kafka lär ha tagit
långa promenader i stan
jag börjar uppför kullen här

vänster hand får försöka
hålla fram hatten
medan högerhanden sjunger på

jag är en vagabond
som går på händer inom mig
jag regnar under Prags kastanjer

- - - - -

Alla Pragdikterna finns här i bloggen under år 2020 i februari.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar