söndag 31 oktober 2021

2 - Förövaren i Berlin Steglitz

 
Den här boken är förstås inte utgiven någonstans. Jag bodde några veckor i Steglitz, som är en förort till Berlin. Meningen var att ha en skrivartid där. Skriva om nåt. Och det gjorde jag Och det hampade sig att jag skrev om själva Steglitz.

Det fanns en gata där som hette Feuerbachstrasse och det lät i mig som Fire Back Street på engelska. Det här blev en krok i mig och jag gick runt i Steglitz för att hitat fler exempel. Och det vimlade av dem som berusade fjärilar på en äng. Göttinger Strasse omvandlades till Candy Street. Lothar-Bucher-Strasse blev Lot of Books Street.

Jag köpte en karta över Steglitz i Wally´s Bookshop (egentligen Walthers Buchladen) och la den på köksbordet i lägenheten. Det blev en sammanhållare för mig i mina utflykter och en story började också spinnas kring namnen. Som blev till en Steglitzkarta i text. Som blev till en bok. Som jag lade ut på bloggen år 2020 i mars.

När jag summerade fann jag till min förvåning att det på det här sättet blivit 83 st gator och platser i Steglitz. Plus av rena farten 20 metrostationer och 10 platser i centrala Berlin. En del av dem lät som om det var det tyska namnet som var en översättning av det engelska och inte tvärtom. Hackescher Markt och Butcher´s Market.

Steglitz är även namnet på en färggrann fågel, om än stavat på lite annat sätt. Så man ska inte blanda ihop fågeln och förorten.

Eller också är det just det man ska.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar