söndag 31 oktober 2021

5 - Dikter från A till Ö

 
Rätt många dikter har ju runnit ur min penna under åren. För att samla ett gäng dikter kan man ha en röd tråd som håller ihop dem. Det brukar man göra i diktsamlingar. Eller också gör man tvärtom. Samlar dikter helt utan tematik, bara för att man gillar dem. Så har jag gjort i en samling. Och för att begränsa dem till antalet tog jag till den gamla trogna sorteraren Alfabetet.

Totalt 29 dikter (eftersom både v och w är med) från den första "Anna och Kattis" till den sista "Över min kudde".

Men q, x och z, blev det inte trickigt med de där lite ovanliga bokstäverna"? Visst, ett litet gupp på vägen, men inte oöverstigligt. Det gick. Hör är dikten på X.

X2000

min värld är brand av ingen
de ord som strömmar strömmar
som obekymrat glas
obefallda
utan oss

som vagnar ser jag orden
fönster som drar
förbi

på rälsen fastnar tungan i kyligt kyligt sinnelag
men i dröm av oss händer det att
pennorna slår ut

och tjärtänd av ekon som rullar
bringar jag
nysprattlade ord i
munnen och släpper vid din dörr


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar