måndag 31 juli 2023

Två mellofel

 
Jag hör till dem som kollar på Mello. Kvaliteten är ju så där numera, men det är en vana jag har sedan 90-talet då det hette Schlagerfestivalen. Jag har märkt två lustiga saker i Schlagerfestivalen. Lustiga fel i två låtar. Jag gillar båda låtarna men fel kan ju smyga sig in var som helst.

Den 22 mars 1986 kom Style på tredje plats med låten ”Dover-Calais”. Så här sjöng de.

” Vi såg på varann
då vi närmade oss land
när vi möttes mellan Dover-Calais ”

Man tror här att man kanske hört fel, men så fortsätter de:

”All min rädsla försvann
när du sakta tog min hand
någonstans emellan Dover-Calais ”

Textförfattaren menar att detta skedde mellan Dover och Calais. Men ”Dover-Calais” är ju en sträcka, rutten som förbinder England med Frankrike. Varianten ”någonstans emellan Dover och Calais” blir riktigare, men har en stavelse för mycket för melodin. Och varianten ”någonstans på rutten Dover-Calais” är också riktig svenska och har dessutom rätt antal stavelser, men låter ju dötrist att ha i en låt, förstås.

Nästa fel i en mellolåt är enklare att förklara. Det är ”Michelangelo” från 1975. Där Björn Skifs sjunger så här.

”Michelangelo
kan du svara på
hur du gjorde dom
alla tavlor som blev historia sen
….
Om han kunde visa hela världen hur du ler
så skulle Mona Lisa be om att få plockas ner
du skulle ta hennes plats som legend
med fräknar på näsan blev du lika känd
som mästaren nånstans ifrån
var snäll och svara i telefon”

Det var bara det, att det var inte Michelangelo som målade Mona Lisa! Det var Leonardo da Vinci.
En lite lustig tavla av textförfattaren. Ehuru en underbar låt.

Felet gör ju inget, blir bara en liten extra fräken på näsan.

Fast textförfattaren är lite osäker på var mästaren kommer från. ”Som mästaren nånstans ifrån”.

Ja varifrån? Vad ska man tro? Någonstans emellan Dover-Calais?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar