lördag 9 december 2023

Åberg

 
Jag läste Lasse Åbergs självbiografi. En stor lunta så jag lånade den på bibblo.

Jag kände igen mig så väl i det han skrev och för mig som gärna letar efter mystik så finns det också slående samband mellan honom och mig.

Hans mamma var damfrisörska. Det var min mamma också. Hans mamma hette Gurli. Det hette min mamma också. Nästan. Hon hette Gunhild men alla kallade henne Gulli. Lasse Åberg växte upp i Fredhäll i Stockholm. I Fredhäll jobbade min mamma under den tid vi bodde på Stora Essingen, då jag själv var 0-1 år. Han är ju lite äldre än jag.

Men så är han ju också lite längre. Även han fick dock sitta nästan i spagat när han försökte rida på en bred ardennerhäst, precis som jag. Hans häst hette Nolvo. Min hette Bläsen. 

Du ser ju vad lika Lasse Åberg och jag är.

Han skriver att de fick uppfinna egna små lekar, tiggde tomma biljettblock av spårvagnskonduktören för att göra en fickbio. He he, tänkte jag, så gjorde också jag och Nalle, min bästis i småstadiet. Fast det fanns ingen spårvagn där i Islandstorget, däremot buss 113. Där klev Nalle och jag på och frågade busskonduktören "finns det några avrivare?" 

Och han pratar om tidningen Mad, danspalatset Nalen, Jerry Williams och Ola and the Janglers, cool läsning för mig. Och i Lasse Åbergs Electric Banana Band lirade Janne Schaffer, den mest kände av alla i Blackeberg, förorten där jag växte upp.

En lite kul grej att läsa om var hans forskning om Kalle Anka. Joakim von Anka är egentligen inte Kalles farbror, som det står i de svenska tidningarna, utan hans morbror. Joakims syster Hortensia är Kalles mor.

Samma sak med Kalle och knattarna, fortsätter Lasse Åberg. Felöversättning av "uncle" även där. Kalle är knattarnas morbror, eftersom deras mamma Della är Kalles syster. Della skickade iväg Knatte, Fnatte och Tjatte att bo hos morbror Kalle, eftersom de brände upp huset hemma där de bodde. Och det beslutet av en hårt prövad ankmamma finns ju inget att säga om.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar