söndag 9 december 2012

BTP och annan godis

OK, jag erkänner. Det var det där som stod i DN den 17 september som fick mig att bestämma mig. Att bli pensionär.

En helsidesartikel författad av de fyra riddarna av alliansen. Jan-Fredrik Reinbjörk och Görannie Hägglööf eller vad de heter.

Rubrik i jättebokstäver: PENSIONÄRERNAS SKATT SÄNKS MED EN FEMTIOLAPP PER MÅNAD.

Låter smaskens. Låt oss säga att pensionärens skatt – bara för att hugga i med en siffra vilken som helst – är 1 200 riksdaler. Då halveras skatten efter ett år. Och efter ytterligare ett år är den helt borta! Räkna själva ska ni se. En skattesänkning med 50 kr per månad, är ju en hundring efter två månader, 150 kr efter tre månader osv.

Smaskens som sagt.

Åhå, längre in i artikeln finns det mer godis. Bara för den pensionär som är ogift, men ändå. Så här står det:


”Vi fortsätter också att prioritera de ekonomiskt sämst ställda pensionärerna. I höstens budget  föreslås en ytterligare höjning av bostadstillägget (BTP) för ogifta pensionärer med 170 kr per månad”.

En otroligt generös regering alltså. BTP höjs med 170 kr och månaden därefter med lika mycket och följande månad med lika mycket o s v. Det vill säga en årlig höjning med 2 040 spänn!

Och regeringens retorik är även den obetalbar.
”Vi fortsätter också att prioritera”. Hurra, de har även tidigare varit så här bussiga.
”De ekonomiskt sämst ställda pensionärerna”. Har de kanske ställt panschisarna mot hallväggen eller lutade mot ytterdörren, då kan de ju ramla ut om någon öppnar dörren, så sämre ställda än så kan de ju inte bli. Det är väl nåt sånt regeringen menar.

Om det inte är så att regeringen har dåligt ställt med distinktionen mellan att ha det dåligt ställt och att vara dåligt ställd.

Men så misstänksam vill jag inte vara.

Jag nöjer mig med att konstatera att min skatt snabbt sjunker till noll när jag den 1 januari sällar mig till de sälla panschisarnas skara. Det är ju bara att visa artikeln för de fyra Riddarna av Alliansen. Och ställa dem mot väggen. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar