torsdag 4 juli 2013

Svanen som inte dog

Det är fjärde juli idag. Det kanske inte säger nåt. Men om man säger forth of July, javisst  ja: USAs nationaldag. Man måste säga det på amerikanska. 

Det är som sjuttonde maj. Det säger inte heller nånting. Förrän man norskar till det och säger syttonde maj.

Varför norrmännen firar just då vet jag inte, även om det bara är en googling bort. Kanske att de blev fria från Sverige den dagen?
Det gör jänkarna i alla fall. Fast från engelsmännen.

Just mot engelsmännen spelar Sverige just nu. I fotboll. Damlandslaget alltså. Som genrepar inför EM som börjar snart.

När jag satte på TVn stod det 1-0 till England. Hrmf, tänkte jag och tog en slurk från min tekopp. Då gjorde Göransson 1-1. Teet smakade nu bättre och jag satte ner koppen. Då gjorde Schelin 2-1 till Sverige.

Jag hade egentligen inte tänkt se matchen men nu måste jag sitta kvar. Jag för tydligen tur med mig. Jag vågade nu knappt titta bort från skärmen för då skulle säkert de elaka engelskorna kvittera.

Damfotboll? Inte herr, alltså? Skulle det vara nåt att titta på? Är inte tjejfotbollen underutvecklad jämfört med killfotbollen?

Jo, jag håller med. Tjejfotbollen är gravt underutvecklad. Det är så mycket fotbollstjejerna inte förstår, som killarna inte alls har nån svårighet att fatta.

För det första tror tjejerna att fotboll betyder att man ska sparka på en boll. Inget annat. De förstår inte, som killarna, att här gäller det att träffa motståndarnas ben. Företrädesvis när domaren vänder ryggen till. ”Smälla på” heter uttrycket. Grabbar, ni måste smälla på mera, hojtar kommentatorerna. Företrädesvis de manliga.
Att smälla på med dubbarna före är här en särskild finess, eftersom det ger värst skador. 

Men ingenting av detta förstår tjejerna, som fortfarande tycks tro att fotboll betyder fotboll.

Nu gör förresten Seger 3-1 till Sverige.

För det andra. En utvecklad sport som killarnas fotboll har identifierat att människokroppen inte bara har ben utan även armar. Med dessa ska man hela tiden dra i motståndarnas tröjor, för att hindra dem från att spela. Om domaren ser, ska man använda dem till att slå ut med. Jag? Jag har väl inte gjort något?
Tjejerna då? De använder inte armarna över huvud taget. De hänger bara utmed kroppen eller svänger lite när de springer. Inte ens en armbåge i mellangärdet. Det ser jättekonstigt ut.

Och nu gör förresten Schelin 4-1 till Sverige.

För det tredje. Och det värsta. Det som verkligen visar vilken underutvecklad sport tjejfotboll är. Om en tjejanfallare är i straffområdet och förlorar bollen försöker hon bara ta tillbaka bollen eller springa tillbaka. Löjligt! 

Killanfallaren i samma situation, han faller. STRAFF, DOMARN! STRAFF! Det räcker om nån av motståndarna snuddar vid honom inom straffområdet.
Operation Döende svanen finns som en ryggmärgsreflex hos många inom herrfotbollen. Området är sorgligt eftersatt inom tjejfotbollen.

Nu får Sjögran ett läge och skjuter, men tätt över, så det blir bara 4-1 till Sverige. Och hon kastade sig inte ens och skrek straff.

Tjejerna har mycket att lära av killarna.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar