söndag 4 maj 2014

Enklare med vingar

Det är söndag och kl 11 och klockorna dångar här i Berlin precis som i Sverige. Jag hör dem genom balkongdörren och ur den lilla trädgården utanför kvillrar det ur struparna på gråsparvar och koltrastar. Fåglarna är också samma här som där. Det kanske är samma exemplar också? Flög bredvid mig i planet hit? Alltså jag i, och de utanför planet, menar jag.

Och vad de kvittrar om i träden i trädgården därute det vete fåglarna. Hör ni grabbar och tjejer, spana in den där skäggige vid tangentbordet därinne. Liknar nästan en jag såg i Sverige en gång. Tänk om han följt med oss hit? Vore väl coolt? Men det är klart, skulle ha varit enklare om han hade haft vingar, eller vad tror ni? Nä, skynda er nu! Vem drar upp den fetaste daggmasken?

I går satt jag bara och skrev. Men i förrgår gick jag runt i hela området här. Steglitz heter det, ligger sydväst om Berlins centrum, är bara ett halvdussin metrostationer dit. Metro, säger jag, för jag kan inte hålla skillnad på U-Bahn och S-Bahn. Många stationer har båda, en S och en U, ibland nästan bredvid varandra. Och båda går ner i marken, fast det väl bara är U som ska gå under marken och S ovanpå.

Man tittar ner i hålet till S:et eller U:et och tänker att så här ser kanske hålet i marken ut för sparvarna. Men de här daggmaskarna kommer ur hålet frivilligt, med väskor, kameror och kartor, redo att slukas upp av storstan.

Här i Steglitz är det mycket annorlunda än ”inne i stan”. Det är en utandningsstämning här. Man tänker aaah och sätter sig på ett fik och tar en kopp te. Eller snurrar en glass-strut mellan fingrarna. Bilarna på gatorna drar inte på, de rullar bara framåt. Fastän det finns jättegator även här med ty åtföljande bilar så märks de inte. Det som märks är lummiga parker, allér med träd som möter varandra över gatan så det bildas gröna tunnlar och sköna namn på allt. Håller på att skriva en berättelse om allt det här.

Steglitz är också en fågel, fast då stavas den Steglits, tror jag. Inte Steglitz. Borde väl finnas här också nånstans bland sparvar och koltrastar. Den är en färggrann fågel. Se bilden.

Jag gör mina Steglitzpromenader här. Var finns det fik, restauranger, bagerier, skolor? Börjar känna hur gatunätet hänger ihop och lär mig mer och mer vilka träd som finns på vilka gator. Jag travar på, ser på färgprakten, lyssnar på kvittrande buskar och andas.

När det gäller transportmedel i Berlin har man att satsa på USA. U-Bahn, S-Bahn eller Apostlahästarna.

Har prövat alla tre, men väljer helst det där sista. Med fritt svängande armar och steglist. Nästan som om man hade vingar.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar