onsdag 7 maj 2014

Ann-doooo

Jag vet inte när solen går upp här i Berlin men gråsparven går upp före, i alla fall. 

Jag har mobilklockan ställd på väckning men långt innan dess brutala slägga drämmer till mot mitt öra, sticker en mjuk gråsparvestämma in sin vinglika hand i mitt sovande mörker och lirkar försiktigt ut mig till en ny dag. Att vakna på en räkmacka, kan man också säga.

Eller en gråsparv, det är väl flera. Även om en enda av dessa minifjädervarelser kan åstadkomma förbluffande konserter. Att det rör sig om en gråsparv och inte nån annan fågel är i alla fall säkert, för det låter så här. Koiiick-koiiick. Eller tjoäck-tjoäck. Eller kanske nåt åt tjooo-bi-dooo-hållet?

Ja, det saknas bokstäver i vårt språk för att visa hur sången låter som väcker mig på morgonen. Precis som det saknas toner i den mänskliga strupen för att återge själva sången.

Men Sanna Nielsen kom i alla fall hyfsat nära när hon sjöng i Jorå Vitjen i går. Hon stod i en fågelbur av ljusstrålar och fick med sin starka rena sång burens galler att rämna. Hennes medtävlare hade väl inte riktigt den kvaliteten, där förde väl flaxandet och kraxandet tanken mer till en väckarklockas skrällande slägga mot innerörat.   

De sände föreställningen live på SvtPlay. Otroligt nog. Jag har gjort många försök här under min tid som utlandssvensk att höra på något teveprogram den vägen, men skylten ”programmet inte tillgängligt” har dykt upp varje gång. Mina diplomatiska påtryckningar på Angela Merkel verkar här ha gett resultat. Hon var annars lite oförstående till mitt prat om tävlingar och semifinaler.

Tävling? Man är väl kvalificerad till final direkt? Det är Tyskland alltid. 
Jag hade på tungan att svara att det är väldig tur det, när man hör ert bidrag i år. Men jag hejdade mig. Insåg på något sätt att det inte skulle vara rätt strategi.

Och diplomatin gav utslag. SvtPlay föll till föga och sände. Streamningen, som det heter på svenska, funkade dock som så att ibland stannade bild och ljud till ett ögonblick eller liksom tuggade om sekvensen före, innan sändningen fortsatte.

Han som sjöng sist i startfältet, jag tror det var Ungerns deltagare, satt lugnt på en stol och sjöng men kastade sig plötsligt upp och tjurrusade ut mot publiken. Jaha, krånglande streamning, tänkte jag. Men det kanske skulle vara så. Får väl se hur han gör på lördag, för han blev framröstad till finalen då.

Den vill man nämligen gärna se och höra, om inte SvtPlay-ledningen plötsligt ändrar sig och gör en ”undo”. Och gråsparvarna härute i trädgården instämmer. Sanna mina ord.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar