lördag 20 augusti 2016

Delad nota, dubbel glädje


Jag skulle betala halva taxiresan.

En enkel uppgift. Hälften var redan betald av någon annan. I drömmen gick det inte att se ansiktet. Så vi kan väl kalla hen för Hen. Hälften av, hur mycket var det Hen betalade? 470 kr. Eller sa Hen 473? Det var svårt att höra i drömmen. Kunde också ha varit 473:50. Men femtioöringar finns väl inte längre, så vi kan väl säga 470 kr. Eller 473. Ja kontanter hade jag väl i plånboken. 


Upp med den. Började räkna upp sedel för sedel. Först två hundralappar, det blev väl rätt, sen tjugor, det måste ju bli hälften av 70, fast i tjugor. Tog fram två tjugor. Nej. Ska ju bara bli 35 kr. Alltså räknade jag bara upp den ena tjugan, höll undan den andra. De 15 som fattas får jag väl ta i mynt. Såna ska jag ha nånstans. Bara i ett annat fack. Men tog först en snabb räkning av sedlarna. Hmm, bliv en tjuga för mycket. Just det, den där jag tog undan kom med nu.

Jag plockade upp pengarna igen. Bäst att lägga varje valör för sig. Där, 2 hundralappar i en egen hög, höll fast den med vänster lillfinger. Så dom ligger kvar där. Sen tjugan. Höll den fast med vänster långfinger. Var det 470 du sa, frågade jag Hen. Eller var det 473? Hen svarade nåt. Lite kort så där. Som när man har bråttom. 


Svaret uppfattade jag inte riktigt för nu tittade jag under lillfingret, såg att hundralappshögen blivit en femtiolappshög. Det kan väl bli så i drömmar. Inget att säga om. För femtiolappar finns väl ännu? Bara med ett annat ansikte nu? Och 470 nånting var det i alla fall. Räknar upp 8 femtiolappar under lillfingret. Så ja. Nej visst ja. Hälften. Tar bort 4 av dom. Då blir det ju rätt i lillfingerhögen. 200 kr. Pengarna jag tagit bort stoppade jag inte tillbaka i plånboken. Det får ju inte ta för lång tid det här. Höll dom bara i handen så länge.

Ska jag räkna dem igen? Nej det har jag ju just gjort. Skriver bara upp resp summa på en lapp och lägger på resp hög, om jag skulle glömma eller nåt, man vet ju inte med drömmar. Penna? Nej det hade jag inte förstås. Hen, har du en penna? Hens huvud dök upp över mig. Visst, varsågod. Jag fick en penna i handen. En lapp då? Eller två? Har jag det? Nej. Ska jag fråga Hen? Njae. Inte igen. 


Men i högerhanden höll jag ju lappar, såg jag nu. Fyra femtiolappar och en tjuga. Dom behöver jag ju inte till betalningen. La ner en sedel över lillfingerhögen, skrev 200 kr på Astrids handled eder hakan. La en till sedel över långfingerhögen, plitade dit 20 kr. Bara en nolla som skiljde. Får se upp där. Men nu slipper jag räkna igen. Det är bara att titta på summorna.

Hens ansikte sänktes ner över mig. Hur blir det med mina pengar? Vad håller du på med? Jo, jag har lagt upp pengarna i två högar, sa jag pedagogiskt, en för femtiolappar under lillfingret och en för tjugor under långfingret. Tvärtom menar du väl? Sa Hens ansikte och försvann. 


Jag tittade ner. Va? Hen hade rätt! Det låg en tjuga på femtiolappshögen och en femtiolapp på tjugahögen. Det var ju fel! Jag tittade under de två sedlarna. Ja, där låg det rätt! Skumt, men okej, jag la nu bara översta sedeln i rätt hög, så ska allt stämma. Får räkna bara för säkerhets skull.

Började räkna. En biltuta hördes. Men det blev ju 290 kr nu! Skulle vara 220. Hälften av 470. Utöver de 15 i mynt menar jag. Eller 473. Flera biltutor hördes. Enträget. Nu hörde jag Hen närma sig också. Vad gör jag nu? Jag torkade pannan med en sedel. Hjälp. Hur klara mig ur detta? Fanns bara en sak att göra.

Jag vaknade.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar