tisdag 30 april 2019

Blackeberg har tre fontäner


     
                  1

nästan prick halv sex
anlände jag och steg
upp ur det höjda böjda
tunnelbanetaket och
jaha de tre 
fontänerna på torget
minns och gick nerför 
trappan under bågen 
där Ajvides vampyr hoppade
och kom ner till
Wergelandsgatan
här gick skorna av sig själva
resten av vägen 
med mig i
medan jag
dum-de-dum
försvann nånstans 
i huvet
eller om det var
torget som
avlossade sin första
fontän i mig

               2

så jag hade inga
förväntningar 
när jag kom hit
till Blackebergs H.A.L
igen
efter ett halvt liv
alla ensamma människor
som blödde sig tillsammans
in i ingången vid matan 
men Gunnar fick våra ögon
att titta in i våra ögon
och min 
diktsamling tog mig med
den ställde mig upp och
inför alla läste den mig och
satte mig ner
jag hajade liksom aldrig detta
inte längre osynlig 
inte stum
när en blyghet dör i applåder   
sprutar den andra
fontänen av mod

               3

Arne Andersson, Ola Brunkert,  Ulf Brunnberg, 
Mats Hulth, Knut Ljunglöf, Anna-Lena Löfgren,
Bodil Malmsten, Janne Schaffer, Gun-Britt Sundström, 
Tommy Söderberg, Bruno Wintzell och Ted Åström
de sorlar stilla nätter i de
tre fontänerna som
oblygt fläker upp sig i en
krater av tid och guld
och jag tänker mycket på
de sexton 
de som inte 
hade liv att stanna så länge
om ögonen kunde
titta in i ögonen på dem
och öppna dammluckorna
av läkande gråt
tills minnet fyller våra hål  
så sjung, syster, bror, för liv och tid
och ni som arrade dagen
och skapade återföreningen
dessa rader är till er mitt
tack


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar