torsdag 30 april 2020

Q - T



QUANTUM SATIS

lag om a k orvar



RONDELET OM RONDELET

en rondelet
jag ville veta hur den var
en rondelet
hur rim, refräng och sånt ska me´
det såg jag i en bok jag har
jag skrev och vips så är den klar
en rondelet



SLÅ IN DÖRREN

visslar. förbi. kabom. svosch. min sista
kula. tomt. nu är det klippt. här kommer
dom. vilken jättepåle. min lilla
dörr. nu erom fram
me. och nu. krasch. händer det.
det ja. det sitter en fluga där upp och ner i taket.
taket spikades en gång det allra sista av nils-erik jonzon byggare föd och uppv
uxen i vagnhärad.
i vagnhärad regnar det mer nu än i medelhavsområdet.



SNÄLLTÅG

snäll är den,
färden
far inte illa,
genom världen
bär den
du sitter stilla



SONETTMASKINEN

Sonetter kan man enkelt producera
så att det utan möda blir lyrik.
Vad tricket är? Man kör med ny teknik.
Ett enda klick är allt som krävs numera.

Miljoner gånger kan man variera
i Dagens Nyheters sonettfabrik.
Fast varje dikt blir alla andra lik
och har i längden svårt att fascinera.

För alla rader är ju redan klara.
Som koka soppa på nån annans spik.
Som nöja sig med färdig stapelvara.

Det där är att se ner på sin publik.
Nä jag vill hellre en sonett ska vara
typ så här. Egenhändig. Och unik.



SPRINGANDE PUNKT

Vi verkar ibland bara satta till världen
att sitta och titta i en periferi
kretsande runt ett jag mitt i
som vi inte når upp under färden.

Den springande punkten, där inne är den,
vårt hemliga hem där vi är just vi
men detta som drar oss, drar oss förbi.
Var började resan, vart bär den?

Vi snurrar längst ut i ett svängande snöre
med klockorna jagande tickande före.
- Lägg krokben inom dig. Ta´t lugnt.

Lägg armen om mig, låt klockorna ringa.
Stanna hos mig, låt de andra springa
- så löper vi samman i samma punkt.



TIO KORTFÖRESÖMNDIKTER

I

Allt vi vet är att vi ingenting vet
utom vårt ovetande
kan man till exempel säga
Cynism? Vits? Dikt?
spelar lika stor roll
som vår i universum
ingen


II

Man måste berusa sig på någonting här i livet
sa plötsligt Baudelaire till mig
nånting vad som helst
Just det
Heureka!
Så är det
Det är ju därför som han hon den det o s v
så ihärdigt skrubbar marken


III

Jag vägrar gå och lägga mig
för är man inte vid medvetande
överlämnar man sig åt döden.
Och jag gör det varje natt.
Och dör varje natt.
Och vaknar varje morgon
som av ett under.
Räddad från vad till vad?


IV

Universums fullständiga meningslöshet
gör att t ex astronomernas räknande av stjärnor
förefaller mig lika fascinerande som räknandet
av Anderssons i Ekberga hårstrån.
Man kan ju slå vad.
Är de jämnt delbara med 3 eller 4.


V

Varken djuret eller människan
kan beskriva sin lycka.
Djuret för att det inte har
förmåga till att skriva.
Och människan till lycka.


VI

Morrondagen är åttonde dagen i veckan
Planera du hela tiden bara för
den om du vill hoppa över
veckan varje vecka du orkar tills
tiden hoppar över dig som en robot
utan att märka det.


VII

Finna sin livsåskådning
Finna sin världsuppfattning
Finna sig själv
          !
Tre vingar som bär oss
tre klingor som ge-
nomborrar oss
          ?
Oxen plöjer tvärs igenom till oxblodsro


VIII

Det finns ju inga nätter.
Bara sen eller tidig dag.
Nattmänniskor är följaktligen
mer livshungiga än
morgonmänniskor
därför att de lever i
den mindre än sekundlånga
skarven mellan två dagar.


IX

Meningen med livet
är bara att bli älskad
är du bara älskad
klarar du livet lycklig.
Buren av bara.


X

Ligger får så här också
och räknar människor
och undrar om vi
undrar det om dom
osv zzz



TRE PER OCH TATTARTOKER

Kraftledningen låg kvar tvärs över.
Hon bara stod där
framför den pyrande husgrunden
i svarta stora trasor med ögon
svarta, stora, torra.

Och fyra andra stod redan runtom.

- Lita på att vi ska följa upp det här
och ställa de ansvariga till svars,
vi ska ställa upp för dig, lite till
vänster bara för glöden,
blixtrade reportern Per Ex.

Och hans ögon sökte vinkeln.

- Det generella utskottet kommer inom kort
att sätta sig ner och titta på det här
och att någon form av katastrofvederlag
kommer att kunna tas under övervägande
kan i nuläget inte helt uteslutas,
uttalade sig fullmäktige Per Silja.

Och hans ögon sökte kameran.

- Om varje kilometer ord jag skriver
ger en centimeter tröst till dig
ska jag fortsätta skriva mil på mil,
sjöng skalden Per Gament.

Och hans ögon sökte horisonten.

- Kom får jag värma dina händer,
sa Tattar-Toker.

Och hennes ögon i hans ögon rann.



TVÅ SCENER MED KORT EMELLAN

Jag lägger upp varorna.
Hon drar streckkoderna.
Jag räcker fram kortet ...

... Och här till höger har ni s e d l a r
ja det hette så, kom från träd.
Och i montern mittemot är bara en skylt,
k u n n a  r ä k n a  står det.
OK ungar, det var det besöket, vi ses nästa år,
museet bygger hela tiden till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar