torsdag 30 april 2020

Z - Ö



ZENIT

*the noble art of Arthur´s nobility... skrockade kungens papegoja och knep ihop ena ögat

vi riddare av de runda borden
vi räddare av den runda jorden
vi rattare av den runda jorden
bereddare att begrunda orden

vi roddare över de grunda orden
vi ridare på den stumma horden
vi rättare av de dumma orden
be räddare att beundra orden

vi räddare av den enda jorden
vi räddhare i att bända orden
i rädd-darren att få undan orden
vi baddare i att blända orden

undfå orden
undfly orden

vi ryttare av den brända jorden
vi riddare av de runda orden
vi struntare helt i alla borden
o s v  e t c  a d  i n f i n i t u m

... förbliver jag siratligt eder ödmjuke tjänare av den runda jorden, härmade papegojan och drattade ur buren*



ÅTTA SMÅTTINGDIKTER

1

jag har hundra dikter
i min säck
och jag spar dem
till kvällen
över diskbänken skalar
mina händer morötter

mitt vardagsrum är
gjort av skyltfönster
men om jag bara låter
knappen vara så
struntar teven i mig
säcken öppnar sig i taket


2

såpbubblor du vet
hinntunna självskälvande
minsta strålkastare
kan knuffa sönder dem

vanliga ord kan vara
på det sättet
som till exempel kärlek
hörde du poff?

3

återkommer bilden av människan
som föder över en grav
ta fång i dig
stilla den oroliga
gam du passerar nu

gör dig en voodoodocka
stick nålar i dig själv
ställ dig framför en spegel
är det du eller Dorian
Gray som är glas?


4

glöm vad mormor sa
tänd brasan med kryckorna
blomma i ditt mod

hur grå du än är
är du aldrig närmare
döden än livet


5

graffitin målar
hans händer och hela hans
ungdom den kliar:

ursäkta denna penna
men det jag letar efter i dig
är bara min kappsäck full med sång


6

din far i Dakar har
strömmande regn i ansiktet
mot en igloo står din
syster och får sol

säg ingenting, gör ingen
affär av det, men vi sitter
båda bredvid dig


7

bro bro breja
det enda vi kan säga
stockar och stenar
det enda som vi menar
ingen kommer här fram
ole dole tam-ta-ram

app lapp sa
askedaskeda
vi komma ifrån Riara
med nytt partiprogram
kinkelane nä nä vita lamm
ingen kommer här fram
ta-ram


8

le va
dö va
samvetet i min hjärna

ge upp
skri va
himmelens enda stjärna



AIR CONDITION

så fort du finner den där stranden
står du hurrande på ett sandkorn



ÖGONMÄNNISKOR

Vet inte om ni såg dom
men förut låg dom där i Strömmen
dom två kroppsdelarna.

En näsa riktad rakt upp, tio gånger naturlig storlek.
En bit därifrån, snett neråt, en hand med ett pekfinger rakt upp.
I en storlek som matchade näsan.

Hjärnan vill dyka
direkt under ytan för att avslöja illusionen.
Men ögat är snabbare, tar in det på ett ögonblick
och fyller i resten:
jaha, en tjugometersmänniska som badar med bara
näsan och högra handen över vattenytan.

Obekymrad om hjärnan
ritar ögat snabbt en människa där. Och tror.

Den ögongjorda, trogjorda människan.

Med pekfingret mot himlen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar