torsdag 30 december 2021

Gymnasiet del 5

 

… och så Svenberg förstås, min stora idol i gymnasiet, latinrummet var lite avsides i skolbyggnaden och den som där inträdde hamnade i en annan värld, vithårig och rak i ryggen som en brittisk överste steg Svenberg in i klassrummet, la portföljen på katedern och såg på oss, så det här är H1?, och jag fick lära mig deklinationerna och vi skanderade och det var knäpp tyst på hans lektioner och han lärde oss Rom genom att visa diabilder som han själv tagit där, ta ingen notis till figuren där till vänster sa han och det var ju han själv i upprullade ärmar, vilken otrolig lärare och det var de puniska krigen och framför allt poeterna Horatius och Catullus odi et amo, quare id faciam fortasse requirus, nescio, sed sentio et excrucior, jag älskar och hatar, varför jag gör det, kanske du frågar, vet inte, men jag känner det och korsfästs, jag minns fortfarande hur han kröp ihop när han sa det sista excrucior … 


forts i del 6.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar