onsdag 13 juli 2011

Införskaffande av fot

Jag har köpt nya fötter. De gamla hade börjat bli slitna. Den inrättning där fotinhandlingen ägde rum var på ett ställe på S:t Eriksgatan som hette något med Natur och som använde traditionell kinesisk medicinkunskap.

Båda fötterna i varmt, nästan hett, vatten med örter. Sedan blev en fot i taget skrubbad, filad, klippt, sandpapprad, inoljad, masserad och påbankad.

Och hela tiden var det någon i det angränsande rummet som snarkade. Surrealistiskt men sant. Det framgick aldrig om det var en av personalen som passade på att ta en lur mellan två kunder eller om det var en kund som somnat under behandlingen.

Det skulle man kunna förstå i så fall. Behandlingen var inte alls obehaglig. Då och då killade det lite bara. Fast på en viss punkt å fotsulan ryckte jag till en smula av plötslig smärta, varvid terapeuten sa: ”åhå, magen”. Jag var på vippen att upplysa henne om att min mage emellertid inte, såvitt jag var korrekt informerad, var placerad så långt nertill, utan mer på mitten av mig. Men så förstod jag hur hon menade. Det där med kroppens meridianer eller vad det kan heta. Att varje punkt på foten motsvarar olika kroppsorgan. Masserar man på den och den punkten så blir man mindre förkyld osv.

Magiska åkommor har jag tvivelsutan haft, så hon hade en poäng där. Även om jag förstås var av den uppfattningen att detta hörde till det förflutna.

Men urgammal kinesisk medicinkunskap har talat. Hon kunde sin sak. Gamla fötter ut, nya fötter in. När hon var färdig, tittade jag förvånad på dem. Hörde dessa nya skinande extremiteter verkligen till mig?

Plötsligt är man fotriktig. Men nu har jag så fina nya fötter att jag inte har mage att gå på dem. Får lära mig gå på händer i stället. Eller tillbringa sommaren simmande från stad till stad.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar