fredag 15 juli 2011

Jordgubben i Hammarbyhöjden

- Hej! Vad tar du för gubbarna?
- Två för 50.
Det var en äldre gentleman, man kanske kan säga gubbe, som satt där på en stol utanför tunnelbanan och hade lagt upp sina kartonger för försäljning.
De såg fina ut men jag frågade ändå.
- Var kommer de ifrån?
- Från Skåne. Och finare gubbar hittar du inte i hela stan. Här, smaka!
Han räckte mig en stor röd gubbe.

Då stannade en annan kund till, en dam med hatt. Frågade om priset, hon också.
- Två för 50.
- Det är för mycket för mig. Vad kostar en?
- 30.
- Det låter mycket.
- Du kan få en för 25, då.

Men nu gick damen med hatten iväg mot tunnelbaneingången.
- En krona då. Då får den för en krona.
Hon tvekade, men kom sedan tillbaka.
- En krona? Det menar du väl inte ...
- Nej, allt under 25 är rena förlusten för mig. Plockaren ska ha. Och transportören.
- Jaså, men 30 är för mycket för mig.
- Du får den för 25 då.

Hon tvekade lite, men så köpte hon ändå en kartong, och försvann in i Hammarbyhöjdens tunnelbana.

Under hagglandet över priset hade jag ätit min gratisgubbe. Och min gom gav klartecken.
- Den var fin. Jag tar två.
- Det blir 50.

Jag avslutade affären, lyfte på kepsen och åkte hem.

Väl där visade det sig att pratet om Skånegubbarna inte var tomt skryt. De var verkligen jättegoda och det var bara en enda jordgubbe som jag behövde slänga. Det var nog den som kostade 1 kr.

*****

I bloggande stund faller från himlen det vatten som är förutsättningen för allt liv på jorden och som vi kallar ”ostadigt väder”.

*****

Min bloggpenna viskade till mig att han tänker åka till Pennsylvania igen (se inlägg den 27 dec 2010) för att sola sin avlånga lekamen i fyra veckor. Och eftersom jag inte är den som vill ha bråk med pennfacket, beviljade jag raskt hans äskande.

Så bloggen slår upp sina sommarportar igen i mitten av den vackra månaden augusti.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar