söndag 11 augusti 2013

De tre fontänerna

skog över gator
 

gator över skog 

trasigt godis och mjölken 
 

köptes över disk 

på Kaj Munks väg 



huset på andra sidan 

gäspade som en val 

medan min blyghet byggdes 



det var staden av 
 

grus och snus 
 

jag var kattorna och deras låga 

skugga över gatan 

jag var gatan 

 


och på torget stod tre utsvängda 

fontäner och sprutade 





***
 



balkongen av salt och fjun 

och kristaller som
 

smälte på tungan 
 



i magen hängde
 

tavlorna från Capri
 

en dörr utan handtag
 

mina långkalsonger 

trädda över tiden
 



hjärnan inuti min skalle
 

konstaterar att så 

var det och 

jag fanns och alla bar hem 

sin glömska över torget
 



där en blek måne lyste 

i dammet på fontänerna

*** 

 



alla var kollektivt 

ensamma och drömde
 

och inunder tallarna 

och på alla gator 

dansade dervischerna 



allt jag ville och måste 

men inte kunde 

vred sig in i mig som 

stjärnor 

mitt mod hade tre lägen 

skuld, skam och skräck 
 



skog över ljus och gator
gator över mörker och skog 
 



på torget stiger min tunna barndom 

som regn ur de tre fontänerna

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar