tisdag 13 augusti 2013

Inköp av en burk creme fraiche

Köper en creme fraiche i affären här hemma. Bara en före mig i kön. Som inte ens har en korg, ser jag. Bra, ska gå kvickt det här. 

Jo, jag ska hämta de här två paketen, hör jag den säga som står före mig.


Javisst, ja. Affärerna är ju numera postställen också, tänker jag medan kassören tar emot de två avierna och lämnar kassan för de inre regionerna, där paketen förvaras någonstans.

Och jag funderar på när den kom, den här utförsälj … jag menar avregleringen av Posten. För gamla olönsamheter måste ju slakt … jag menar omstruktureras så att väloljad effektivitet uppnås. Så postkontoren lades ner.
Men visst ja, folk måste ju kunna skicka paket och sånt. Men det kan man väl fixa på livsmedelsbutiker, de sitter ju ändå bara där och stämplar in varor, de kan behöva lite omväxling. Tänkte man väloljat.

Postombud fick de kallas, matbutikerna som nu också fick posthantering.

Men det finns väl andra mossigheter också som vi kan slakta och sälja ut … jag menar avreglera och omstrukturera. Utöver Posten.  
Jag vet, polisen. Det kan inte vara lönsamt att hålla sån service.

Personal till kassa 5. Kan personal komma till kassa 5. Mjölkinköp och utfärdande av pass.

Och varför sitter inte Inga-Stina i kassa 3? Jaså, fick hon avväpna en knivrånare?

Men nu kommer kassören tillbaka med ett paket till damen före mig. Då ska det väl vara min tur nu. Nävisst ja, det skulle vara två paket. Han försvinner ut i de inre regionerna igen.

Var var jag? Jovisst. Polisombuden. Gick det bra med Postombud så går det väl bra med Polisombud. Och varför stanna där? Hälsoombud, då? Sjukhusen behöver bli avlastade.

Och förskolorna förstås.

- Väldigt vad den här kön rör sig långsamt.
- Ja, amputationer tar sin tid. Men pröva kassa 2.
- Nej, den undviker jag nog i dag. Där är det skottlossning.
- Men till kassa 4 är kön inte så lång. Där verkar kassören bara packa om köttfärs eller vad det är.
- Nej, det är Förskolan Plommonet i den kassan. De byter blöja just nu.  


Jag rycker till för här kommer kassören tillbaka med det andra paketet och det blir min tur.
- Men vad ser jag, utbrister jag när jag betalar. Sitter ni här utan skottsäker väst! Och var har ni stetoskopet? En rutschkana härifrån till nästa kassa, tror jag på. I slagtålig plats. Och med bilder av Pippi Långstrump och hennes apa. Eller Pocahontas. Godmiddag!

Jag får en sån konstig blick av kassören, när jag lyfter på kepsen och går ut.

Inköpet avslutat. Går hemåt med lätta steg. Och en burk creme fraiche dinglande i påsen.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar