lördag 10 augusti 2013

Frittes bror dyker upp

Just som han värdigt men mödosamt reste sig upp från restaurangbordet efter en väl begången mångrätters, ropade den fräkniga till. 

- Nä men å, så lustigt. Nästan på pricken samma namn som ni, herr Fritte!

De ålbelåtna anletsdragen hos gästen förbyttes nu i lite ängsligare.
- Vilket namn menar fröken?
- Bartolomeus S. Fryntelböök. Nästan som ni. Bara b i stället för g. Beställde just ett bord här klockan-
- Bartolomeus S. Fryntelböök?
- Ja.
- Med b som i böök?
- Med b, ja.
- Herregud! Det är min bror Bitte!
- Bitte?
- Ja! Han är en ökänd lurendrejare. Lås in silvret! Lås in allt ni har! Ja, stäng hela restaurangen!

Den fräkniga såg tveksamt på den rutiga.
- Lurendrejare? Menar ni verkligen det, herr Fritte?
- Om jag menar! Jag är säker på att han kör tårt-tricket!
- Tårt-tricket?
- Ja, det är så här.

Bartolomeus S. Fryntelgöök pekade på en pösig tårta med mycket grädde.
- Jag köper den där tårtan. Vad kostar den?
- Tårtan? Den kostar 84 kronor.
- 84 kronor? Jag har bara hundra kronor. Ni kan få de pengarna. Men först får jag de felande 16 kronorna från er, så att de och tårtan där matchar mina hundra kronor. Tack så mycket! Och 84 minus 16, hur mycket blir det?
- Ja, det blir 68 kronor.
- Så då blir det bara de 68 kronorna plus de 84 kronorna som ni är skyldig mig. Hur mycket blir det?
- 68 och 84, ja det blir 152 kronor.
- Som ni är skyldig mig. Men eftersom det är du så efterskänker jag de två kronorna. Så det räcker mycket bra om jag bara får tårtan och 150 kronor. Pengarna kan ni stoppa i min västficka där. Tack så mycket. Och dörren, fint att ni håller upp, det är svårt att balansera med en tårta. Som är extra gräddig dessutom.

Han stannade i dörren.
- Så nu är ni varnad för Bittes tårt-trick! Och har dessutom tjänat två riksdaler! Godmiddag!

Och så stängdes restaurangdörren om Bartolomeus S. Fryntelgöök.

Kvar stod den fräkniga med obeslutsam min.
Så slets dörren upp igen.
- Hallå, fröken! Var det inte min bror som gick ut här nyss?
Den nytillkomne var prydligt klädd, bar skepparkrans och rödprickig kavaj. Och såg upprörd ut.

- Jo. Fritte ja.
- Herregud! Han fick väl ingen gratismåltid?
- Jo. Och så köpte han tårta.
- Snälla nån! Tårta dessutom! Stackars ni. Fritte är en ökänd lurendrejare! Familjens svarta får! Hemskt att han hann köra tårt-tricket också!
- Ja, han-
- Fin restaurang ni har här, förresten! Vad kan den ha kostat? Säkert 9 mill. Men jag har bara 10 mill på fickan. Vet ni vad, ni kan få de pengarna, men först får jag de felande …

Om man någon gång ser prydliga gäster med skepparkransar och rödprickiga kavajer åka ut på örona ur restauranger, ska man inte bli förvånad. Inte ens om restaurangen sedan låses och både dörr och fönster spikas för med stora bräder.
 
Inget kan vara naturligare.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar