måndag 23 maj 2016

Er tekniske reporter


Det var två nyheter idag om tekniska prylar.

Den första var om webkameror. Nån undersökning där man fått fram att de för med sig en massa kränkningar p g a tjuvtittande. Alltså att webkameran blir kränkt. Om jag fattade rätt.

Man har webkameran uppsatt i sitt vardagsrum. Sen går man därifrån. Och en massa andra sätter sig i soffan och tjuvtittar på webkameran som då blir kränkt. Eller om det var kameraägaren som blev det. Hur han nu kan veta det när han inte är där. Men kameran kanske fotar den som tjuvtittar.

Varför man ska tjuvkika på en kamera överhuvudtaget, är jag inte riktigt klar över. Verkar som att spänna vagnen före hästen. Eller också har jag fått allt det här om bakfoten.
Har en känsla av det. Det var nog nåt om internet också i det här. Även om jag använder nätet i stort sett dagligen, är jag som en dinosaurie inför fenomenet. Full av beundran för den 9-åriga granntjejen som förstår varför nätet funkar. När det funkar. Och som förstår att laga det. När det inte funkar. Så det funkar igen.

Men det var ju en annan nyhet också. Man har kommit på att mobiler är farliga, ställer till en massa olyckor. Bilförare sitter och tittar i mobilen i stället för på vägen och kraschar in i lyktstolpar och sånt. Men det får man ju förstå. Att titta på en katt som gör söta konster i facebook är ju mycket kuligare än att sitta och titta på en tråkig trafik. Och vem placerade lyktstolpen just där? Den kunde väl stå nån annanstans.

Alla tittar på mobilen överallt, säger reportern, säger nåt om en bok också, varför inte läsa en bok i stället? Säger hon. En bok? Hur tänker hon då? En bok är ju mycket tyngre än en liten behändig mobil. 

Inte vikten, menar jag. Men alla de där orden som bildar meningar. Jättetungt. Man vill ju ha det lättsamt, fortsätter jag min fundering på promenaden. Det man vill veta ska bara splasha in i en, pang bom, den sekund man tänker det. Ska falla som stekta sparvar på ens bord. Sparvar? Var fick jag det ifrån? Måste vara nåt uttryck jag hört. Vem sa det? Jag slår in det på google. ”Falla som ste-”

K-R-A-S-C-H!

Där sitter jag chockad på marken. Va´ va´ de´? Jaså, en annan som krockat med mig! Hur i all sin dar! Jaha. Han har mobilen i handen. Ja, det såklart. Förstår inte folk att de kan ställa till olyckor när dom tittar i den där mobilen hela tiden?

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar