onsdag 27 juli 2016

Missförståndet okej


Ett missförstånd jag länge tänkt på är det lilla ordet ”okej".

Vid ett speciellt tillfälle. Det var så här.

När jag jobbade på KFUK-KFUM då satt vice ordföranden i föreningen, Margareta Skrivare hette hon säger vi, och pratade med vaktmästaren på kontoret, Allan Sladd benämner vi honom. Det som de pratade om var att han alltid bredde smörgåsar och serverade kaffe till alla när de kom till styrelsemötena. Populärt hos ledamöterna förstås. Men smörgåsbredande och kaffekokande stod inte i vaktmästarens arbetsbeskrivning och vice ordföranden ville försäkra sig om att vaktmästaren inte blev utnyttjad i sin snällhet.

Margareta: Det här med smörgåsarna och kaffet som du gör, Allan, vad känner du för det?
Allan: Ja, men det är okej.
M: Ja, det är kanske är okej för dig, men vill du det? Du är ju inte tvungen till det, vet du.
A: Jo, men det är helt okej.
M: Ja, du kanske inte har någonting direkt emot det, men det är ju mycket extrajobb för dig, så det är viktigt för mig att vara säker på att det här är något som du själv verkligen vill göra.
A: Jaha, jag förstår. Ja men visst, det är lugnt. Det är helt okej.
M: Men, Allan -

Ja, så fortsatte det ett tag, hur länge minns jag inte. Margareta tänkte väl ”tänk att han inte kan klämma ur sig ett besked om han gillar det eller inte, så jag vet”. Och Allan tänkte ”vad hon tjatar, jag har ju redan sagt att jag vill".

För det hade han. Att det är okej att göra en sak betyder för honom att han gillar att göra det. En man av inga överord. Och det var så att han levde ensam i en väldigt liten lya och hade det helt enkelt lite torftigt privat. Hungriga styrelseledamöters tack och ryggdunk är då inte att förakta. Han levde upp då. Fick nån glimt i ögat. Att vränga sig ut och in framför vice ordföranden och tillstå detta rakt ut, det var förstås en annan femma. Men eftersom Margareta Skrivare var en synnerligen snabbtänkt och klok person kunde hon efter ett tag tolka vad hans ”okej" betydde.

Och Allan Sladd fick fortsätta att bre mackor till styrelsemötena. Särskilt de med skinka var väldigt goda.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar