torsdag 31 augusti 2023

Jaså, är det du som gjort den?

 
Vi gick in i Lottastugan och tittade. Det brukar vara intressant och så, men den här gången var det en otrolig upplevelse. På tavlorna i akryl och broderi fanns det bland mycket annat insprängda urklipp av små tidningsannonser från förr. Människors utsatthet och fattigdom, ständigt utnyttjade av överheten, ja jag vet inte, det var så berörande gjort. Jag fick en klump i halsen.

De hette Eva Alfredsson och Göran Jönsson som hade den här fina utställningen.

Efteråt fick jag den crazy idén att varför går jag inte tillbaka hit och ger dem ett ex var av min egen diktsamling! För att ge något tillbaka till dem. 

Så det gjorde jag. Gick hem och kånkade ner lådan högst upp i garderoben och tog ut två ex av boken, skrev en liten dedikation längst fram och gick tillbaka till Lottastugan dan därpå.

Göran, den ena konstnären, satt där på en stol och några besökare gick omkring och tittade, men Eva såg jag inte.

Gick fram till Göran.
- Hej.
- Ja hej och välkommen.
- Det var jag som var här i går.
- Ja nu känner jag igen, välkommen tillbaka.
- Jag kom bara förbi, det var så berörande allt det här, så jag ville ge nåt tillbaka. Här är min diktsamling.

Väldigt förvånad blev han när han fick plastfickan med de två diktböckerna.

- Oj, och vilken bra titel "Kärleken tar för lång tid".
- Ja, det är ett citat från en av dikterna. Så jag tänkte en bok till dig och en till Eva. Annars så skriver jag mest på nätet men här fick jag en bok utgiven.
- Jaså, är det du som har gjort den?

Jag stod som ett frågetecken. Hade jag inte förklarat det?

Han for upp från stolen, skakade hand och så, ja Eva kommer tillbaka sen, har bara gått på ett ärende, du kan väl komma tillbaka, vi stänger klockan 18, nåt sånt sa han. 

Och jag tänkte att jag måtte tydligen ha mumlat förläget i min konversation med honom. Inte basunerat ut högt att hallå den här boken har jag skrivit. Egentligen inte helt konstigt, tänkte jag inom mig.

Den typ som högt basunerar ut att han skrivit en känslig bok, är inte typen som skrivit en känslig bok. Och den typ som skrivit en känslig bok är inte typen som står och basunerar ut det.

Moment 22. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar