torsdag 31 augusti 2023

En pärm med en massa brev

 
I mina luntor har jag en massa brev som blivit kvar efter morfar. En pärm med 28 brev från1895 till 1949, prydligt instoppade i plastfickor, så det går lätt att läsa. Snygg men liten, svårtydd handstil, kräver lite tid att sätta sig och dechiffrera.


I samma pärm hittar jag en stor plastficka med massor av tomma kuvert till brev som morfar fått. Inga brev i alltså, men brevskrivaren har i flera fall plitat ner sitt namn och adress på baksidan, så som man gjorde förr. Och kuverten helt intakta med frimärken och poststämplar och allt.

Med en snabb genombläddring kan man här följa morfars liv lite. Många adresserade till Mases Anders Persson, Hästberg, Leksand (vårt lantställe). Ibland med yrket också: målare. Och brev när han jobbade i Stockholm. Inneboende hos Fridström på Kyrkogatan 7, 1 tr. Och hos Jansson på Vasagatan 19-21. Och inneboende hos Molinder på Fridhemsgatan 22, 3 tr. Och hos Fridström på Klara Södra Kyrkogata, 7, 1 tr. 

Det här måste vara före emigrationen till USA, tänker jag, för när de kom tillbaka därifrån efter en 6-7 år bodde de ju i egen lägenhet på Bergsundsgatan på Söder i Stockholm.

Många brev till honom när han var i lumpen, 4 kompaniet, Gotlands infanteriregemente, I 27, Wisborgs Slätt, Gotland. Årtalen jag ser är 1916 och 1918, så det var under beredskapsåren under första världskriget!

Och så några kuvert till honom under USA-tiden. Så att jag alltså ser att de bodde på 5249, North Ashland Avenue, Chicago, Ill. Och på 2318, Foster Avenue, Chicago.

Han pratade mycket om Clark Street också. Vet inte om det var för att de bott även där eller om det beror på Al Capone. För på 2122, North Clark Street, i garaget vid Lincoln Park, inträffade S:t Valentine-massakern den 14 februari. Då Al Capone lät avrätta sju medlemmar från ett rivaliserande gangstergäng. 

Utöver allt annat man kan tycka om detta, har de inte långa gator i den där stan? 

Innan jag stänger pärmen hittar jag en annan stor platsficka fullproppad med gamla kuvert, denna gång också med breven kvar i! Får sätta mig med det här en regnig dag ...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar