tisdag 29 augusti 2023

Fler saker jag skäms för?


Ja, jag har korta ben och lång övekropp. Ser ut som om benen krympt i tvätten eller nåt. Eller att nån dragit ut överkroppen så den blir oproportionerlig mot underkroppen.

Kan se lustigt ut på kort. Barfota på stranden håller jag skorna i handen och skorna ser ut att vara lika långa som mina ben. 

Om jag köper pyjamas får jag välja antingen sådana, där armarna är lagom men benen får jag klippa av en ordentlig drös av. Eller sådana, där benen är lagom men ärmarna flaggar på halv stång. 

Och så har jag mellanrum mellan tänderna. Gör sig inte så bra om jag ler, vilket jag därför inte gör, om det går att undvika. Är dock ganska perfekt om jag skulle imitera Povel Ramel eller Thore Skogman. Underbart är kort-a ben ... Och när storfiskarn talar om hur långa armar han har ...

Nu har jag i och för sig inte långa armar, bara i jämförese med benen. Men gör ju inget om jag köper byxor med servicevillig personal. Och hur många meter ska jag kapa benen, min herre? Byxor görs ju regelmässigt för att passa sylfider, inte spolformade så som folk ser ut.

Så jag skäms för tänderna, benen, magen.

Eller skämdes. Förfluten tid. Nu när jag skrivit om detta så har trollet dragits fram i ljuset och spruckit.

Och så kan jag ta fram Tranströmers Romerska bågar och läsa:

" Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv på valv oändligt. " 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar