söndag 11 december 2011

Jullekar 3 - Gömma nyckeln & 20 frågor

När jag tänker på jullekar tänker jag på sällskapslekar överhuvudtaget och då tänker jag på Holbergsgatan 24 där vi bodde när jag var 3, 4, 5 och 6 år.
Det var som ett mörker där. Gården hade tallar och var mörk. Och lägenheten på bara 2 rum och kök var mörk även när man drar upp gardinerna. Pappa spelar Jussi Björling på vevgrammofon. När det var jul var det ljust. Vi var tre barn. I hörnet där mot balkongen stod julgranen. När det var jul skulle det lekas. Eller om det var varje lördag. Nej lördag var lördagsbricka. Sockerkaka med sockerdricka och att vi alla skulle samlas. Allihop och ha lördag.

Så det var nog vid jul. Gömma nyckeln var en lek. Det bubblade i mig som sockerdricka när pappa eller mamma eller någon av syrrorna inte kunde hitta nyckeln, jag brukade gömma den med stor list, bästa gången var nog när jag gömde den i nyckelhålet i dörren, det tog lång lång tid för dem att hitta den där.

Sen var det att en skulle gå ut. De som var kvar sa att psst han är Lennart Hyland. Sen fick personen komma in och gissa vem han var. Svaren fick bara vara ja eller nej. Man hade 20 frågor på sig, inte mer. Den hette nog 20 frågor, när jag tänker efter.

Pappa skulle spela piano också. Nu har vi jul här i vårt hus. Fy skam fy skam för ingen ville ha han. Granen står så grön och grann. Pianot var svart och stod till vänster om granen. Stearinljusen brann i vardagsrummet. Jag hade en glugg framtill och en krickelinfrisyr, en tofs jag aldrig kunde kamma ner.

Oh, mein papa spelade jag när han gått. Då var jag en 8 år tror jag. Jag var väl i en mjuk ålder då. Det som mest liknade döden utan att vara död var det bäst att kapsla in där det gjorde minst skada.

Det är längesen, som man säger. Men tid har inget med gulnade fotografier att göra. Tid är det som bultar som minnen inom en. Att bulta är inte bara det som ett hjärta gör för att leva, det gör man också för att komma in, eller ut. För att leva.

Långt efter att hålet framtill täppts till och det vilda håret kammats ner, kan man låsa upp och dra upp gardinen. Det går, fast tiden har brusat på utom en och inom en. Det gäller bara att hitta nyckeln. Som suttit i låset hela tiden.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar