måndag 19 mars 2012

Dagens GÖRANden och låtanden

Vad gör du just nu?
Den muntra lilla frågan ploppar upp så fort jag loggar in mig på Facebook.
Jag svarar:
Just nu besvarar jag den fråga om vad jag gör, som så muntert ploppade upp när jag loggade in mig här på Facebook.
Jag skulle också förstås ha kunnat skriva ”Fejan” eller ”FB” för att visa att man är inne i tugget, men ”Facebook” blir fler bokstäver, man liksom FYLLER UT mediet mer.

Sedan med ett ohyggligt skarpsinne tänker jag att hupp nu gör jag tvärtom, skriver kort. Tänkt och gjort. Går ut på mitt Twitterkonto. Max 140 tecken gäller nu. Med ett nästan övermänskligt ihopskrynklande av labrintvinklarna i hjärnan prövar jag först med så här.
Hi folks. Nu har jag precis rapporterat dagens göranden och låtanden på Fejan.

Hmm, det blev bara 78 tecken, knappt mer än hälften utnyttjat bara. Försöker igen.
Godmorgon, alla! Nu har jag alldeles nyss levererat min rapport om dagens göranden och låtanden för min del. På Fejan förstås. Gå in och läs där!

Så där. Räknar. Hmm. Nu är det 145. Måste ta bort 5. Med diabolisk skicklighet skriver jag om den sista meningen. Så här.
Läs mig där!

Det tog bort få se 6 st. Bara 139 nu! Fattas 1 st! Min hjärna går på högvarv, måste få dit ett tecken, hur? Med uppbjudande av mina sista krafter hittar jag lösningen, lägger till ett sista s i ”förståss”. Torkar svetten ur pannan. Puh!

Hasar med ostadiga twitterben ut i köket. Iordningkokar mig en kopp närande te. Väldigt hett när det är klart. Bränner nästan läpparna när jag ska dricka. Vad göra? Löser den gordiska knuten, häller i lite kallt vatten. Bingo. Alldeles lagom nu.

Vederbörligen téförfriskad återvänder jag till datorn. Går ut på Facebook igen. Mitt inlägg har verkligen uppmärksammats, 42 av mina närmaste fejanvänner gillade mitt inlägg och 3 st hade t o m skrivit en kommentar: ”det har jag också gjort!”. En av dem stavade ”också” med x. Jättefint tips nästa gång jag går ut och twittrar, tänker jag finurligt.

Går över till min blogg där jag nu loggar om vad jag skrivit på Facebook och på Twitter. Och även om aktiviteterna därefter – téet, den brända läppen, skvätten med kallt vatten. Det blir sammantaget en imponerande katalog aktiviteter som nu är loggade på min blogg.

Övergår sedan till min hemsida och rapporterar där vad jag loggat in på bloggen. Tar sedan ett foto av mig vid datorn som jag lägger in på hemsidan som komplement till rapporten där. Överväger ett kort ögonblick att även spela in en låt om mitt arbete på hemsidan, som jag kan lägga ut på Yutube.

Men tänker att nej. Är ju inte den som överdoar nåt. Är dessutom strängt busy med att uppdatera min Facebook igen.
”Vad gör du just nu?”.
Ja, jag vet ju knappt vad jag skulle välja av allt nu. Twittret. För mycket. För litet. För lagom. Hemsidan. Bloggen. Nästan yutubade. Téet. Läppen. Vattnet. För att inte tala om det tidigare inlägget här på fejan och den lavin av uppmärksamhet det rönte.

Men dags att knyta sej. Får ju inte överdoa sig. Utanför fönstret har mörkret sänkt sig som en släckt bildskärm. Ännu en dag tilländalupen i vår e-hjältes liv.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar