torsdag 29 mars 2012

Hyenan och schakalen

Är det inte så att man riktigt känner dem smyga runt i buschen på jakt efter det stora bytet?
Hyenan Aftonblodet och schakalen Häxessen. Ruset efter att det rätt stora bytet Juholt till slut fälldes, det ruset har börjat klinga av. Törsten efter nytt blod börjar rinna tillbaka igen kring deras hörntänder.

Juholt, det var en sån fröjd för dem. Han sparkade aldrig tillbaka, stod bara helt stilla och lät sig rivas, klösas, huggas över rygg och hals.

”Har du gjort det här, Juholt?” ”Har du felat?” ”Ja, det är mitt fel, jag förstår om ni är besvikna på mig, det har ni rätt att vara, jag har gjort fel, kan ni förlåta mig?” De tjöt av fröjd, rös av lycka ända in i minsta innerspalt, han var en lekboll i deras käftar. ”Juholt, var det du som låg bakom kärnkraftsolyckan i Japan också?” Ja, det var säkert jag, det skulle inte förvåna mig”. ”Tsunamin, då, Juholt?”. ”Ja, jag andades nog för hårt”.

Men han föll nästan aldrig, höll ut och höll ut med Häxessens getinggaddar i flanken och Aftonblodets huggtänder runt nacken, i dagar, veckor, månader, tills han slutligen ändå segnade ner. Besegrad. Och från alla håll kom alla hyenungar och barnschakaler springande, dvs alla vi rättskaffens svenskar, för att få oss vårt skålpund kött.

Utan hjälpen från alla vi rättskaffens skulle de två inte kunna fälla nåt stort byte. De skulle bara vara det som de är; två sorgliga solkiga skvallerblaskor som ersatt pressetik med halvlögner och hellögner.

Man riktigt känner hur de vädrar i buschen nu efter det riktigt stora bytet. Inte Stefan Löfven. Inte än. Löfven gör inte Juholts misstag, ger ingen blotta, där finns inget att ta tag i och dra, ingen mening med att skicka ut folk och rota i hans kvitton.

Och inte Sven Tolgfors. Bah! Tre ynka veckor höll han ju ut. Såna byten tar de i steget. ”Tolgfors var av klent virke” gläfste Lena Mellin i Aktuellt nyss. Och den mellinska harmen är berättigad. De behövde ju inte ens ha kameramän hängande i krok i arm i trädet utanför hans sovrumsfönster.

Nej, det är ledardjuret de nalkas nu. Det stora bytet Fredrik Reinfeldt. Ännu så länge inget utfall från dem, hittills har han under alla år varit ogenomtränglig, onåbar för den konst som Aftonblodet och Häxessen drivit till fulländning. Massmediadrev som enkelt drar med sig alla andra i landet i den härliga jakten.

Reinfeldt hittills ogenomtränglig. Men bara hittills. För en blotta har nu visat sig. Filippa och han har separerat. Bytet försvagat! Hyenan och schakalen höjer nosen i luften. Vädrar.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar