tisdag 6 november 2012

Dansande dervischer

skog över gator
gator över skog
trasigt godis och mjölken
köptes över disk
på Kaj Munks väg

huset på andra sidan
gäspade som en val
medan min blyghet byggdes

det var staden av
grus och snus
jag var kattorna och deras låga
skugga över gatan
jag var gatan

och på torget stod tre utsvängda
fontäner och sprutade

            ***

balkongen av salt och fjun
och kristaller som
smälte på tungan

i magen hängde
tavlorna från Capri
en dörr utan handtag
mina långkalsonger
trädda över tiden

hjärnan inuti min skalle
konstaterar att så
var det och
jag fanns och alla bar hem
sin glömska över torget

där en blek måne lyste
i dammet på fontänerna

            ***

alla var kollektivt
ensamma och drömde
och inunder tallarna
och på alla gator
dansade dervischerna

allt jag ville och måste
men inte kunde
vred sig in i mig som
stjärnor
mitt mod hade tre lägen
skuld, skam och skräck

skog över ljus och gator
gator över mörker och skog

på torget stiger min tunna barndom
som regn ur de tre fontänerna

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar