torsdag 14 augusti 2014

Endera Dan

Jag fastnar med ostmackan i munnen när jag precis ska till att vända blad.

Längst upp till vänster på sidan 14 i DN står en artikel med rubriken "Förvirrat när Alaska ska välja rätt Dan”. Det är tydligen primärval i Alaska den 19 augusti. Och bilder på de två kandidaterna. En ljushårig utan glasögon och en mörkhårig med glasögon. Men där slutar olikheterna. Båda heter Dan. Och båda heter Sullivan.

De båda Dan Sullivan förväxlas hela tiden. En tredjedel av väljarna kan inte skilja dem åt och teveinslag blandar ihop dem. Och det kan förstås bli lite förvirrande. Man kan ju tänka sig själv om det är i svensk teve:

Ja, välkomna ska ni vara till debatten mellan Fredrik Reinfeldt här till vänster och Fredrik Reinfeldt till höger. Vi har dragit lott om talarordningen. Och, jag är ledsen, Fredrik Reinfeldt, men det är Fredrik Reinfeldt som får börja.

Men det finns saker som kan skilja danarna åt. Den blonde är överklagare i Alaska, eller har varit det i alla fall. Och den mörke är borgmästare i Anchorage. Eller om det var tvärtom.

Möjligen räcker inte det som väglednng för den som står där med valsedeln i sin hand, så båda lurar på att sätta in en mellaninitial i namnet. Men Dan Sullivan tycker att det gott räcker med att Dan Sullivan gör det, för han, Dan Sullivan alltså, är inflyttad till Alaska för 17 år sedan. Vilket inte Dan Sullivan är. Så han var ju där först, långt innan Dan Sullivan kom dit. Nån ordning får det vara.

Det här med primärval i USA är ju förvirrande bara det. Men de båda deltar i alla fall i primärvalet den 19 augusti. Tydligen. Fast i olika val, ser jag nu. Så då borde det vara lättare att skilja på dem. För artikeln säger att den ene vill bli republikanernas kandidat för Alaska i höstens val till senaten. Och den andre vill bli vice guvernör i Alaska.

En av dem nöjer sig alltså med att bli vice guvernör. Vem av dem, har jag svårt att riktigt utläsa av artikeln. Men jag gissar på Dan Sullivan.


För att få ännu större klarhet i namnfrågan, gör jag som man gör nuförtiden. Jag googlar på det. 

Och Google svarar hjälpsamt. Dan Sullivan? Menar du racerföraren Dan Sullivan från Kentucky? Eller ishockeybacken Dan Sullivan som spelar i Italien? Eller författaren Dan Sullivan som 2009 skrev boken ”The Dan Sullivan Question?”

Och det kan man ju fråga sig. Jag sväljer ostmackan och tar fram en bild på min favorit-Dan. Waern.

Valet i Alaska äger alltså rum den 19 augusti. Om fem dagar. Och den 18 augusti håller nog världen andan. Då är det dan före dan. 

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar