söndag 24 augusti 2014

Miss universum

Den är 4,54. Och allt är 13,7. 

Jag menar om du nån gång stått i naturen och gluttat på den och tyckt att den ser ju ut att ha varit med ett tag, hur gammal kan den vara egentligen? Svaret är 4,54 miljarder år. Kan vara lugnande att veta.

Men jorden är fånigt ung i jämförelse med universum. Ja, universum ja. Det där alltet. Det som föddes med det där big banget för 13,7 miljarder år sedan. Pang ur ingenting och sen expanderade allt jättefort. Först var det alltså ingenting. Fast förstås energi fanns. Liksom ihoppackad typ. För sånt måste ju finnas, så att det kunde säga pang ur något, det här som inte fanns, så det kunde expandera och gå från ingenting till allting. Frågor på det?

Expanderade alltså. Och jättefort. Stephen Hawkins, ni vet han som trängt in en smula i de här grejorna, säger att före den där sekunden som var den första, fanns det som sagt ingenting, men efter 100 sekunder hade det expanderat till något som var stort som vårt solsystem. Och det får man väl säga var en hyfsad hastighet.

Och så ser jag i tidningen Illustrerad Vetenskap att universum visst inte är 13,7 miljarder år. Den är 2 miljarder år äldre. Så det så. Två av varandra oberoende mätningar visar det. Typiskt. Och denna miss om universum gör väl att jorden blir äldre också? Det står dock inget om hur mycket. Men vi kan väl runda av uppåt till 5 miljarder år? Give and take några veckor hit och dit.

I ett slag har alltså världen blivit 0,46 miljarder år äldre! Inte konstigt att man känner sig lite glåmig ibland när man vaknar om morgnarna.

Missar när det gäller universum har vi för övrigt haft en hel del av på jorden. Bland det första jag skrev på den här bloggen i maj 2009 var en dagsvers:

"Miss Universum kallas det.
Jag måste protestera.
Jorden är bara en planet.
Finns det inte flera?"

Och jag är ju ingen expert, men jag tror att många astronomer håller med om att det finns flera planeter än jorden. Och de borde väl få vara med och tävla också. En klar miss. Nån borde SMS:a och bjuda in.

Men där kanske det är killarna som skönhetstävlar och inte tjejerna. Eller också har de flera kön än två. Precis som vi här på jorden. Eller också tävlar de inte i att trippa fram på scengolv i styltklackar, slänga med håret och pluta med läppstiftsläppar mot kameror. De kanske inte ens skönhetstävlar, förresten. Eller – och här daskar jag mig chockad med handen i pannan – de kanske inte ägnar sig åt att tävla alls!  

Folk kan vara jättekonstiga långt långt därute i rymden.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar