tisdag 11 november 2014

Lucka 6 - Kiruna och Vansbro

Jag tänker på sex.

Närmare bestämt hexameter. Av grekiska hex = sex. Och metron = mått. Versmåttet som man kan uttrycka eviga sanningar på. Men det finns inget krångligt med hexameter. Det enda skulle väl vara betoningen.

Det betonas på det där a:et. Inte på något av e:na. Kan man betona ordet rätt så är man redan i hamn. Resten, att skriva på hexameter, är enkelt.

Om man läser i nån bok om detta så krullar sig förstås håret på en av skräck. En rad på hexameter består av 5 daktyler och 1 troké. Hjälp – ta mig härifrån!

Men lugn, det betyder bara att det först kommer 5 st grejer som är likadana. Grejen har tre stavelser. Och första stavelsen betonas.
Och det hela avslutas med en grej som har två stavelser. Och första stavelsen betonas.
Det är det hela. I stället för grej kan man säga versfot. Men det är samma sak.

Kika på detta:

Alla programmen med matlagningstävlingar blir jag så trött på.

Det är hexameter. Man kan dela upp det så här, så ser man. Först de fem daktylerna med tre stavelser:

alla pro-
grammen med
matlagnings-
tävlingar
blir jag så


och sen den avslutande trokén med två stavelser:

trött på

Man behöver inte heller kalla dem daktyl och troké, om man inte vill. Det går lika bra med Kiruna och Vansbro.

En rad på hexameter består av 5 st Kiruna + 1 Vansbro. Testa ovan i hexametern med matlagningarna så får du se. Lägg in Kiruna fem gånger och avsluta med en Vansbro.
Med det som mall är du nu utexaminerad hexameterförfattare!

I gymnasiet en gång sa Tommy Danielsson en kul grej, minns jag. Nån pekade på hans rock och sa att titta, den är ju nerkluddad med en massa vita streck. Och Tommy nickade bara och sa nåt kvickt som jag aldrig glömmer. Man kan skriva det han sa på hexameter:

Men det är bättre med krita på rocken än rocken på krita!

Sa jag inte att man kunde uttrycka eviga sanningar på hexameter? 

.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar