söndag 17 maj 2015

Nytt ord


Jag såg Agenda och lärde mig något. Ett nytt ord: icke-demokrati. Det är så regeringen kallar Saudiarabien. Ja, inte bara den här regeringen. Ordet myntades redan 2012 av dåvarande försvarsministern från Alliansen. Så sossar och moderaxer är rörande överens i frågan.

Och jag som i min enfald trott att Saudiarabien var en diktatur. Men de kvalar inte in för den beteckningen. Att de förbjuder religioner utom en enda och förbjuder politiska partier och dikterar vad tidningar får skriva och använder kvinnor som dörrmattor och gästarbetare som slavar och spärrar in och halshugger folk lite som de har lust, det räcker inte för att kallas diktatur. För då måste de ju också ha mycket mindre olja. Nu har de ju en fjärdedel av världens olja, så då ser ni ju själva, då kan det ju inte vara en diktatur.

Men politikerna vid köttgrytorna i Sverige är ju varken döva, blinda eller läsokunniga, så inte ens de kan kalla Saudiarabien för en demokrati, fast landet har så mycket olja. Så hur kommer man ur denna knipa? Och så kom man på det: Saudiarabien är en icke-demokrati! Där satt den! Och så skakar de varandras händer och lyckönskar varandra till en så elegant lösning på problemet. Opinionen härhemma semantiskt bortdribblad och de kan fortsätta att teckna lönande handelsavtal och göra lukrativa vapenaffärer.

Så nog lärde jag mig ett nytt ord när jag såg Agenda.

Och vädret idag har varit så extremt här i Nacka-Stockholm-trakten. Det mesta icke-sol som fallit under hela månaden. Stora droppar av icke-sol har skvalat ner hela dagen, jag menar icke-natten.

Och med de orden, stum av beundran för våra politiska företrädares kurage och påhittighet, måste jag avsluta, jag menar icke-börja, detta inlägg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar