torsdag 31 december 2015

800 ljus i min tårta



Jag vet inte hur det gick till eller hur alla får plats, men det är 800 ljus i min tårta. Precis 800 inlägg har jag skrivit i min blogg Görans Penna i och med det inlägg du läser just nu. Det fina med en bloggtårta är att man kan äta den igen och igen. Inte hela på en gång förstås. Men man kan smaka lite här och lite där.

Många olika lager i den. Tips om deckarklassiker t ex, en hel månad med sånt i november 2009. Men fanns det inte tips om schyssta matställen i Stockholm också? Jo, sex st i augusti 2015. Det är bara att klicka på det året och den månaden och smaka av.

I tårtan finns ett 140-tal inlägg som går att knåda ihop till en bok om Göranbarndomen, den tid då Görans penna bara var en trubbig pennstump. Och det finns också ett dussintal inlägg i mars 2013 som jag lurar på att göra en sci-fi-roman av. Eller saj öns fick tjön, som Kurre och Åsa säger. De två gynnarna Kurre & Åsa dyker upp kors och tvärs på 23 ställen i tårtan. Förklaringen att de över huvud taget trillar ut ur min penna får man i inlägget den 12 sept 2010.

Som små tryfflar insprängda i tårtan finns också Shalobotínya (i okt 2010, juni 2012 och sept 2014) och Zeus Molnskockaren (maj 2011 ”Tor Johansson”, dec 2012 ”I vita morotens land”, juni 2013 ”Att hejda Heidenstam” och mars 2014 ”Snöyra våryra”).

Och Ossie. I nov 2010, dec 2010, mars 2011, mars 2012 och november 2013. Ingen bloggtårta är ju komplett utan ett tillförlitligt öra mot marken som Oberoende Opinionskonsult Osvald Osvaldson.

Genom alla tårtlager hittar man också sånt som man inte kan beskriva på något annat sätt än att det är såna där prylar som rinner ur en penna som är Görans.

Inläggen i denna tårta har hela tiden gjorts i Saltsjöqvarn, vår lägenhet i Nacka belägen typ 10 meter från Stockholm börjar. Utom senaste månaden förstås, då bageriet stått i Varberg, där vi nu bor. Och utom när jag var på skrivarstråt utomlands. I Berlin - elva inlägg i slutet av april och början av maj 2014. Och i Prag - sex inlägg i juni 2015. I Prag nedkom jag dessutom med en diktsamling.

Gillar Sergej tulpaner? Den frågan får sin naturliga förklaring om man läser inläggen i april i år.

Ett särskilt hjärtslag har jag för sångtexterna. För tårtan kan sjunga också. Jag hittar dessa, det finns säkert fler.
”Årets julvärd”, dec 2011
”Vår nya nationalsång”, juni 2012
”Molly Malone”, nov 2012
”Benjamin och min visa”, mars 2013
”Sången till juni”, maj 2013
”Mercedes Benz”, juni 2013
”The Lambertz walk”, dec 2013
”Nya nationalsången i Kampala”, mars 2014
”Sång till Istanbul”, maj 2015.

Det började med en dagsvers till Mona Sahlin den 5 maj 2009 och går i mål med det du läser nu den  skälvande sista dagen 2015.

Jag har många skrivprojekt på gång. Men återkommer säkert hit nån gång när det beger sig. Våren är ju en bra tid.

En tårta med 800 ljus är Görans Penna.
Hugg in bara! Det fiffiga med denna
är att den aldrig behöver försvinna.
Klicka bara på nåt inlägg så börjar ljuset brinna.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar