måndag 5 februari 2024

Julgransdikter: i-j

 

I den anslående förtvivlans palats

jag skulle vilja se ut som Errol Flynn
när han ser ut som Robin Hood
det rytande lejonets image
av det muntra upproret
mot pösmunkarna

du vet hur det är
vi har en värld utanför och en innanför huden
under det mumlande taket
kan varken motståndet eller skönheten sova

Sitting Bull pillar upp portarna
för Rucio och Rosinante
i det tysta stallet

så att de kan rida bort i den blå skymningen
Hopalong Cassidy och Gina Lollobrigida

och ekot tar hovarna genom natten



Je suis och sen brann jag

ni måste förstå att jag gjorde ingenting
inte i början
inte under alla de många åren

det fanns andra som var tidiga
inte jag
jag tänkte mest

minns inte nåt jag sa
hette jag ens nåt
det  undrar jag

född vid fyllda 30
i tre år levde jag
det blev mycket med tre

jag kunde inte rå för
att allting skrek
och öppnade min mun

mamma grät och grät för mig
det var med hennes
tårar jag talade

och pappa frågade jag inte om råd
där på sluttampen
oavsett vad dom säger

det här var min sak
och jag

jag kunde bära hela världen
bara om jag dog


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar