måndag 5 februari 2024

Julgransdikter: y-z

 
Yrsnö

vråla vår vargvåta väntan
i magen där orden församlas
i klös efter lugn och blom
jag vill sjunga i en sång alldeles vintrig av dig
och min åsna den går långevad över berget

drick dig din darrande dröm
denna dybleka dimmodag
i vind som rider en ljummen vind
jag vill sjunga i en sång alldeles vintrig av dig
och min åsna går sig grå av lust över berget

mosa min mögliga mur
med mitt månsvala mörker
mumla min mammamun
jag vill sjunga i en sång alldeles vintrig av dig
medan åsnorna går snabelkrok över bergen



Zamolxis

GW Persson drar upp ena benet över det andra med handen medan en ekorre tappar ett ägg i
marken i Tystberga.
Greta Garbo och Ronja Rövardotter bor mitt emot varandra i ett hotell som rivs varje natt och byggs upp dan därpå.
Och Laurel och Hardy dansar i Let´s Dance och vinner varje gång.
Grop-Per packar pipan lite bättre med pekfingret som Fälldin och dagen nickar så sakteliga in kvällen.
John Cleese och John Steinbeck ror i en eka med blommor som åror och Marlon Brando och Marilyn Monroe berättar en saga om havet för flickan.
It´s all about en småkort man som rymmer med luft och goda föresatser på fickan.
 
Solveig von Schultz och Magdalena Andersson snurrar upp spaghetti på gafflarna när mobilen ringer, det är Rosa Parks.
Vilhelm Persson doppar skorpa med sin syster Margareta och hennes femton barn medan Pierre Thorsson knorrar in en boll ur ingen vinkel.
Det nappar bättre vid Ragnars trappa säger Rolf och när vi kommer dit tittar jag ner och det är en julgran därnere.
Det finns inget att vara lessen för och allt är frukter på det träd du är.
Jack Lemmon och John Lennon spelar kinaschack med Sarah Dawn Finer när Jeeves klirrar med brickan.
It´s all about en småkort man som rymmer med luft och goda föresatser på fickan.

Torsten Ehrenmark går sakta i en lindblomsgrön park med den människoätande hunden Gäsper som ser nåt i busken.
Jag ringer på hos Gabriela Mistral men när dörren öppnas känner jag mig väldigt ensam.
I en taxi som var längesen glömmer jag en bok i en påse som en ljummen koskenkorva.
Allt ryms i en bur av ljusstänger och hoptvinnade
muskler av kärlek som går högt över våra huvuden.
Guldus längst ner i svarta mörkret och bland råttor och spindlar knäpper jag upp drickan.
It´s all about en småkort man som rymmer med luft och goda föresatser på fickan.

Robert Broberg ser mig på Sveavägen och tycker jag ser förvirrad ut.
När jag stänger av teven sitter Deborah Meaden och Tom Bombadill i köket och tittar upp mot månljusets silver över bergen.
Bob Dylan och Maria Wine landar i ett hest slutrim som slår upp ett högt torn i öknen.
Bröderna Karl och Harpo och Groucho och Chico är ett leende på ett lejon som ryter i en skräckslagen bio av trettonåringar.
Meryl Streep håller fram fingret på Avenyn och Karin Boye stiger ner från sockeln och tar ut stickan.
It´s all about en småkort man som rymmer med luft och goda föresatser på fickan. 

Johan Glans tar emot strutpåsen från Povel och Povel tarett klockrent  pianoackord från den brinnande himlen.
Hastings och Watson samlar snäckskal med Sonnnevi för att havet ska fortsätta vara blått.
In i en svensk jordkula stiger Pythagoras och finner den tom.
Jag hör mormor ropa att jag ska sticka gaffeln i brödet och försöker svara i drömmen men jag är bara stum.
Dervischerna sätter ner fötterna mjukt och sen virvlar och virvlar dom runt i dans.
En regnig flyttfågel landar på plåttaket med en mask av droppande vingar kring näbben och jag är redan nån annanstans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar