söndag 12 juni 2011

Trick med speglar

jag var den ende i klassen
som visste vem Zora Folley var
och var han låg på utmanarlistan

när Eddie Machen landade på Bromma
var jag och pappa där
jag höll pappa i handen
och minns att Eddie hade keps

det var boxare, lejon och gorillor

och så var det
nåt trick med speglar på fester
man håller en kroppslång spegel framför sig
vinklad ut från mitten
med näsan på kanten
och gör roterande rörelser
med armen och benet på spegelsidan

då ser det ut som en groda som simmar

förmodligen krävs en spegel till
och att man blundar med ett öga eller så
minnet är oklart där

en annan glimt är i mammas och pappas sovrum
min julklapp stod där oinslagen
jag såg den
mindes pappas skarpa Gå inte in där
och så min iskalla skräck för upptäckt

från pappas vrede
fanns inget gömställe

men
för man försiktigt samman
skärvorna av glimtar man hittar
och blundar på ena ögat
så kanske man får ihop en spegelyta
tillräckligt hel

där grodan kan ta sig
simmande iväg
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar