söndag 29 juli 2012

Alla djurgårdare ljuger


- Du glömde berätta om … 
 - … parrisen. Berätta om den!

Jag tittade ner. Och där stod de ju! Mitt på tangentbordet! Jag hade inte sett dem komma.
- Kurre och Åsa! Hej! Jaha, ni menar det där jag pratade om i förra inslaget? Få se, jo här har vi en parris:
”Alla djurgårdare ljuger, säger djurgårdaren Tjalle Mild.”
Nå, vad kan man säga om det?

Kurre: - Ja, att alla djurgårdare ljuger.
Åsa: - Om man ska tro den där Tjalle.
- Men talar han sanning då, menar ni?

Å: - Nej, han ljuger förstås. För han är…
K: - … ju djurgårdare. Och de ljuger ju.
- Men om han ljuger, då är det ju lögn det han säger om att de ljuger. Eftersom han själv är djurgårdare.

K: - Ja, okej då, då ljuger han väl …
Å: - … inte, utan talar sanning då.
- Men om han talar sanning, då innebär det att alla djurgårdare ljuger, vilket innebär att han själv ljuger. Om han talar sanning så ljuger han alltså.

Å: - Han ljuger inte och han talar inte sanning. Det går ju runt i …
K: - … klumpen. Det är ju bara en enda stor motsägelse det här.
- Ja, en motsägelse. Eller en paradox. En parris. Ni ville ju höra en.

K: - Ja, den var fin. Fast knäpp.
Å: - Har du hittat på den själv?
- Nej, det var Epimenides som gjorde det. Han var en filosof på Knossos på Kreta 600 eller 700 år före Kristus. Och han sa så där. Precis som Tjalle Mild.

Å: - Va? Var den här jeppen Epi- …
K: -  …menides djurgårdare också?
- Jaså, nej. Parrisen kallas ”Lögnaren” och lyder ”Epimenides säger: alla kretensare är lögnare”. Det handlar inte om Djurgården. Nåt jag drog till med bara.

K: - Att Tjalle Mild skulle ha sagt det …
Å: - …där om Djurgården var alltså osant?
- Javisst. Det gjorde det enklare att förstå bara. Det är inget fel på Djurgården. De spelar bra fotboll. Och talar alltid sanning. Jag är själv djurgårdare förresten …

Nu såg jag att både Kurre och Åsa knäade till och höll på att somna stående, så de fick bära tillbaka varandra in pennan igen. Det är dagsens sanning.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar