lördag 21 juli 2012

Sommar sommar med djur djur

Sommarpratare har jag alltid tänkt att det skulle vara roligt att vara.

Men eftersom jag är så besvärande okänd, skulle det jag hade att säga möjligen inte vara av något större intresse för den breda allmänheten. Så jag får satsa på musiken. Jag gillar så mycket musik av olika slag så det skulle dock vara stört omöjligt för mig att göra ett urval.

Vojne, vojne, hur gör jag då? Jo, jag vet. Jag väljer efter en nyckel. Nyckeln får bli djur. Hur många låtar spelar man i programmet? Det tar 1,5 tim, om man räknar med att snittlängden på låtarna är 3 min, så skulle 10 låtar ta en halvtimme, en tredjedel av tiden. Det låter för lite. Men 20 låtar skulle då ta två tredjedelar av tiden. Det låter för mycket. Jag går halva vägen och bestämmer mig för 15 låtar.

15 låtar med djur i. Hmm, vilka? Jo, jag vet.

Av de engelska skulle jag ta:
- Bird Dog, Everly Brothers. Mjuk stämningssång.
- Crocodile Rock, Elton John. Rivig rocklåt när rocken är som bäst.
- I am the walrus, Beatles. Under deras psykedeliska period. Med en magisk John Lennon.
- At the zoo, Simon and Garfunkel. Deras roligaste låt.
- Bungalow Bill, Beatles. Från deras fantastiska vita album.
- Running Bear, Johnny Preston. Har aldrig hört den, men den var etta på listorna på 60-talet nån gång. Så den måste vara kitsch att lyssna till nu. Eller heter det vintage? Eller retro?



Det är  6 st engelska.


Av de svenska skulle jag ta:
-  Titta titta, Owe Thörnquists låt som för mig är en klassiker. En måste att ha med.
- Havet är djupt, Per Myrbergs svenska version av låten från Den Lilla Sjöjungfrun. Pers version är tusen gånger bättre än originalet.

- Gamle Svarten, Kacka Israelsson sjöng den och hovarna klickar i låten. Hur fin som helst.
- Flickan och kråkan, Mikael Wiehe. Jag har upptäckt Wiehe på senare år. En låtkompositör av världsklass.
- Hellre jagad av vargar, Orup. Ingen av hans bättre. Men oemotståndlig i dagens tema.
- Snälla, snälla, Caroline af Ugglas. En enorm låt. Djuret, då? Jo, hennes efternamn.
- Havsörnsvalsen, Evert Taube. Hade förstås ännu hellre velat ha med hans Den Glade Bagaren, hans allra bästa, men det får anstå till nästa gång jag är sommarpratare, när jag har matmotiv.



Det är 7 st svenska. Det blir 13 låtar. Återstår 2.


Då tar jag slutligen dessa två, som är på engelska men av svenskar.
The lions sleep tonight, the Hounds. Trummisen Janne Önneruds falsettsång i refrängen tillsammans med Janne A, Janne B och Henrik Salander. Underbart! Och nej, Henrik är inte släkt med Lisbet i Stieg Larssons böcker. 
- Elephant, Laleh. Så enormt bra att hon hade en låt med djur i, så jag också fick med denna gudabenådade artist!


Själv skrev jag dessutom låten "För du är gris på alla vis" som åttaåring, men den har ju ännu inte drabbat världen, så jag är tveksam till om den platsar. Det finns ju gränser även för min fantasi.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar